co musi mieć + polecane mode
Jaki obiektyw do filmowania kupić? Przygotowaliśmy dla Ciebie garść porad oraz wybraliśmy kilka modeli, którymi powinieneś się zainteresować.
Dziś większość z nas filmuje aparatami. Chociaż w ostatnich latach pojawiły się kompaktowe kamery filmowe, jak Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K czy Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K wciąż na listach sprzedażowych królują aparaty.
Jednak nawet najlepszym sprzętem nie zrobimy dobrych ujęć, jeśli nie będziemy mieli odpowiedniego obiektywu. Dziś zatem skupiamy się na tym temacie. Czym się kierować wybierając obiektyw do filmowania? Jaki model warto wybrać?
Mamy dwa typy obiektywów: stałoogniskowe i zmiennoogniskowe, zwane zoomami. Najlepiej podczas filmowania korzystać ze stałek, bo gwarantują najlepszą jakość obrazu. Z drugiej strony, zoomy mają tę zaletę, że są uniwersalne – długi zakres ogniskowych przyda się, gdy zależy nam na czasie i musimy szybko zmieniać kadr.
Kupując zoom warto szukać tylko takich modeli, które oferują stałą przysłonę. Gdy chcemy szybko zmienić ogniskową, nagła zmiana przysłony na ciemniejszą może zepsuć całą ekspozycję ujęcia. Warto więc szukać tylko szkieł ze stałym światłem.
Jeśli decydujesz się na zoom, to dobrym zakresem ogniskowych będzie 24-70 mm dla pełnej klatki, bo taka wartość zapewni dużą uniwersalność. Jeśli chcesz korzystać ze stałek, dobrze jest wyposażyć się w 24 mm, 35 mm i 50 mm. Nie zaszkodziłoby również zainwestować w teleobiektyw, który w filmach jest wykorzystywany bardzo często.
Obiektyw manualny czy z autofokusem?
Ważnym czynnikiem jest również ostrość. Dziś często korzystamy z autofokusa. Jeśli chcemy w taki sposób filmować, warto upewnić się, czy dany obiektyw posiada cichy silnik, który nie wydaje dźwięków podczas ostrzenia. W przeciwnym wypadku na nagraniach będzie słychać dźwięk pracującego obiektywu. Jeśli z kolei ostrzymy manualnie – warto sprawdzić, jak pracuje pierścień ostrości. Powinien pracować płynnie i stawiać opór, by ustawienie ostrości nie było „skokowe”.
Kiedy wybrać obiektyw manualny, a kiedy z autofokusem? Przede wszystkim obiektyw z AF warto kupić, gdy Twój aparat dobrze radzi sobie z automatycznym ostrzeniem. Na przykład modele Sony radzą sobie z nim znakomicie i wręcz szkoda tych możliwości nie wykorzystać. Po drugiej stronie jest Panasonic, który od wielu lat ma problem z tym, by zaimplementować w swoich modelach naprawdę sprawny system ostrzenia.
To sprawia, że posiadacze Panasoników i tak najczęściej ostrzą manualnie. W tej sytuacji warto się zastanowić, czy obiektyw z AF rzeczywiście jest potrzebny. Elektroniczne szkła najczęściej się droższe, więc czasem w tej samej cenie możemy kupić obiektyw manualny, tyle, że o wiele jaśniejszy – to szczególnie ważne, gdy mamy aparat z matrycą Mikro 4/3.
Rodzaje przysłony
W profesjonalnych obiektywach do filmowania często znajdziemy również płynną przysłonę – szczególnie w manualnych modelach. Taka przysłona pozwala niezauważalnie zmieniać jasność obrazu, dzięki czemu w płynny sposób dostosujemy się do warunków oświetleniowych. Płynna przysłona w obiektywach oznaczana jest literą „T”, a nie „F”.
Kiedy płynna przysłona zda egzamin? Jeśli na przykład kręcimy dokumenty, gdzie warunki szybko się zmieniają, a my nie chcemy, by zmiana ekspozycji była zbyty zauważalna. W takiej sytuacji płynna przysłona z pewnością zda egzamin.
Jeśli jednak możesz na spokojnie ustawić ekspozycję, a warunki oświetleniowe są stałe, wtedy tak naprawdę płynna przysłona nie jest aż tak bardzo potrzebna.
Obiektyw anamorficzny – dla zawodowca
W produkcjach fabularnych oraz przy kręceniu spotów najczęściej używa się obiektywów anamorficznych. Co to takiego? To obiektywy, które powstały jeszcze w czasach taśmy filmowej, miały za zadanie zmieścić obraz wraz ze ścieżką dźwiękową obok niego na jednej taśmie.
Dziś obiektywy te charakteryzują się przede wszystkim niestandardowym efektem bokeh. Rozmycie tła jest nieco podłużne i wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku standardowych obiektywów. Dodatkowo rozbłysk światła padającego na obiektyw jest również niestandardowy – efekt flary przechodzącej przez całą szerokość ekranu kojarzycie na pewno z filmów.
Obiektywy anamorficzne są bardzo lubiane ze względu na filmowy obrazek, jaki dają. Są jednak bardzo drogie, dlatego takie obiektywy najczęściej się wynajmuje z myślą o konkretnej produkcji. Wyjątkiem są jednak modele od Sirui, które można kupić w naprawdę rozsądnych cenach i osiągnąć kinowy efekt. Jeden z takich obiektywów znalazł się w naszym zestawieniu.
Sprawdź profesjonalne obiektywy do filmowania w Cyfrowe.pl >>
Obiektyw do filmowania – jaki model wybrać
Wiemy mniej więcej, na jakie elementy warto zwrócić uwagę podczas zakupu obiektywu. Czas więc przyjrzeć się ciekawym modelom, na które warto zwrócić uwagę, szukając szkła do filmowania.
Ten uniwersalny obiektyw dostępny jest dla bezlusterkowców z pełną klatką Sony i Panasonic. Jego największą mocą jest to, że może tak naprawdę zastąpić kilka innych obiektywów. Posiada bowiem szeroki kąt 24 mm, a na dłuższym końcu daje zbliżenie 70 mm, co w połączeniu ze światłem f/2.8 gwarantuje płytką głębię ostrości.
Użytkownicy chwalą sobie jakość optyczną obiektywu, który wypada pod tym względem lepiej niż tańszy Tamron 28-75 F2.8 Di III RXD. Dodatkowo szkło nie ma problemu z tzw. „oddychaniem”. W swojej cenie wydaje się być bardzo rozsądną propozycją, bo może zastąpić kilka innych obiektywów.
Model ten to manualny obiektyw z jasnym światłem i najpopularniejszą ogniskową używaną do filmowania. Jest dostępny dla wszystkich najpopularniejszych systemów mocowania. Charakteryzuje go solidna, metalowa obudowa i pierścień ostrości, który daje przyjemny opór.
Specyfikacja techniczna wyróżnia się jasnością, na obiektywie znajdziemy manualną przysłonę, jak i podziałkę ostrości, która pomoże nam odpowiednio ustawić punkt fokusa. Optyka obiektywu charakteryzuje się wysoką jakością, a 11-listkowa przysłona generuje subtelny efekt bokeh.
Jeden z najbardziej kultowych obiektywów wśród filmujących aparatami. Choć model ten nie został stworzony z myślą o filmowcach, to dzięki niestandardowym parametrom i znakomitej jakości zyskał wśród nich uznanie. Przeznaczony do matryc APS-C model może być wykorzystywany z powodzeniem w kamerach Super 35.
Największą mocą obiektywu jest jego jasność – światło f/1.8 w połączeniu z ogniskowymi 18-35 mm (28-52 mm w przeliczeniu na FF) to rzadkość. To pozwala korzystać z obiektywu na gimbalu we właściwie każdych warunkach oświetleniowych. Jednocześnie bardzo szybko możemy zmienić ogniskową na 35 mm i uzyskać ładny kadr z płytką głębią. Obiektyw co prawda posiada autofokus, jednak filmujący najczęściej traktują go jako szkło manualne. Można go zamontować do niemal każdego bezlusterkowca korzystając z adaptera Sigma MC-11.
Z ultra szerokiego kąta nie korzystamy często, ale bez wątpienia znajdzie on swoje zastosowanie na gimbalu. Samyang 14 mm T3.1 to manualny obiektyw, który będzie dobrym wyborem, gdy mamy zamiar uzyskać efekt szerokiego kąta. Pozwala on na charakterystyczne zakrzywienie linii przy końcach kadru, co daje świetne efekty przy filmowaniu dużych budynków.
Model dostępny jest w wersjach dla kilku popularnych systemów mocowania, więc będzie współgrał z niemal każdym aparatem. Dzięki swojej bezstopniowej przysłonie pozwala na zmianę wartości przysłony bez zauważalnego przeskoku na obrazie.
Więcej obiektywów Samyang do filmowania >>
45 mm to ogniskowa wystarczająco szeroka, by sprawdzić się w małych pomieszczeniach, ale też wystarczająco długa, by w połączeniu ze światłem T1.5 zagwarantować przyjemne dla oka rozmycie tła. Irix to marka ceniona wśród filmujących. Producent oferuje najwyższej jakości szkła. Te nie są tanie, ale mogą być z powodzeniem używane na planach filmowych. Linia Cine przeznaczona jest dla zawodowych filmowców.
Model ten oferuje znakomitą optykę stworzoną w oparciu o 11 soczewek rozmieszczonych w 9 grupach, wśród których można znaleźć elementy ze szkła o wysokim stopniu refrakcji, niskodyspersyjny i asferyczne. Dzięki swojej jakości umożliwia nagrywanie wideo w jakości Ultra HD 8K. Pierścien ostrości pozwala na bardzo precyzyjne ustawianie tej wartości, a przysłona T zapewnia bezstopniową regulację.
Zakup tego obiektywu pozwoli Ci się wyróżnić, bo zapewni Ci obraz znany z kinowych produkcji. Sirui to bodajże najtańszy obiektyw anamorficzny, jaki znajdziemy na rynku. Obiektywy anamorficzne używane są przy kinowych produkcjach, gwarantując niestandardowy efekt bokeh i charakterystyczną flarę.
Obiektyw ten dostępny jest dla matryc Mikro 4/3, APS-C i Super 35. Jego stalowa konstrukcja zapewnia dużą trwałość, a bezstopniowa przysłona pozwala na niezauważalną zmianę ekspozycji. Warto wspomnieć,e dotychczas obiektywy anamorficzne kosztowały co najmniej kilkanaście tysięcy złotych. Model Sirui za kilka tysięcy złotych to zatem duża gratka.
Zobacz film z pokazem możliwości anamorficznego obiektywu Sirui.
Zobacz także: Jaki aparat kupić do filmowania – wnikliwy poradnik >>
Dobór właściwego obiektywu do kamery kompaktowej
Podstawowe wiadomości o obiektywach i kilka przydatnych wskazówek podczas ich wyboru.
Na rynku monitoringu przemysłowego można znaleźć najróżniejsze modele obiektywów do kamer kompaktowych, które znacznie się od siebie różnią. Kryteriów porównawczych jest bardzo wiele, jednakże do najbardziej podstawowych można zaliczyć:
Rodzaj mocowania obiektywu – CS lub C. Do każdej kamery można użyć obu typów, jednak w przypadku obiektywu z mocowaniem C, konieczny jest montaż pierścienia- adaptera, który najczęściej jest dostarczany w komplecie z kamerą. W przypadku obiektywów typu CS, obiektyw montuje się bezpośrednio do kamery, bez użycia pierścienia.
Z jakim przetwornikiem obrazu współpracuje obiektyw – 1/2″, 1/3” czy 1/4”. Jest to określenie maksymalnego rozmiaru przetwornika, z jakim obiektyw może współpracować. Można użyć obiektywu do kamery z mniejszym przetwornikiem, jednak nie jest to zalecane w przypadku kamer megapikselowych.
Czy ogniskowa obiektywu jest stała, czy też może być regulowana przez użytkownika (regulacja kąta widzenia kamery – może być manualna (za pośrednictwem pierścieni na obiektywie), lub zdalna (RS-485).
Rodzaj przysłony – stała, manualna lub automatyczna. Przysłona reguluje ilość światła które przedostaje się na przetwornik kamery. Najlepszym rozwiązaniem jest przysłona automatyczna (Auto-Iris), ponieważ jej wartość (stopień otwarcia), jest automatycznie regulowany przez kamerę w zależności od intensywności oświetlenia.
Soczewka asferyczna. Obiektyw asferyczny posiada bardzo dobrą ostrość (a przez to również rozdzielczość), nie tylko w centralnym punkcie na środku kadru, ale również po jego bokach a nawet w narożnikach.
Jasność obiektywu wyrażona liczbą f. Jest to parametr który określa zdolność obiektywu do przepuszczania światła. Im mniejsza liczba f tym lepiej – obiektyw jest w stanie wpuścić na przetwornik kamery więcej światła.
Korekcja podczerwieni (IR). Korekcja podczerwieni pozwala obiektywowi zachować bardzo wysoką ostrość obrazu przy doświetleniu światłem podczerwonym.
Rozdzielczość. W przypadku kamer megapikselowych, konieczne jest stosowanie odpowiednich obiektywów które nie będą […]
Naprawa / wymiana obiektywu w kamerze
Podstawowym warunkiem, który musi zostać spełniony aby uwiecznić wysokiej jakości obraz jest sprawny oraz czysty obiektyw. Zanieczyszczenia objawiają się bardzo często w postaci czarnych plam na nagraniach. O ile pyłki, tłuszcz lub brud znajdujące się na zewnątrz obiektywu są bardzo łatwe do usunięcia przy pomocy odpowiednich specyfików i ściereczki z mikrofibry - tak zanieczyszczenia znajdujące się w "środku" obiektywu wymagają już dużo większej ingerencji w sprzęt.
Absolutnie nie jest zalecane wykonywanie tego w domu, gdyż bardzo łatwo uszkodzić delikatne mechanizmy w obiektywie - oraz - bez przeprowadzania czyszczenia w odpowiednich warunkach mamy zagwarantowane, ze ponownie pojawią się jakieś zanieczyszczenia przy składaniu. Podobnie sprawa wygląda przy wymianie całego obiektywu lub jego elementów.
My, Serwis Iviter - posiadamy doskonałych techników zaznajomionych z budową obiektywów; posiadamy również specjalnie pomieszczenie bezpyłowe przeznaczone do dokonywania takich napraw. Zadzwoń do nas bądź odwiedź nas osobiście - zapraszamy!
Leave a Comment