Podział rodzajów obiektywów ze względu na ich zastosowanie
Zamieszczone poniżej zestawienie nie opisuje wprawdzie wszystkich możliwych rodzajów „szkieł” dla cyfrowych lustrzanek i aparatów bezlusterkowych, lecz koncentruje się na tych najbardziej użytecznych dla entuzjasty cyfrowej fotografii, niezależnie od poziomu jego zaawansowania. Przedstawiony poniżej podział, choć sztywny, należy traktować ostrożnie – wielu producentów optyki podejmuje bowiem próby przenoszenia konstrukcji spotykanych z reguły w jednej grupie do drugiej. Efekty tych prób bywają różne, ale rzadko dochodzi do większego rozpowszechnienia zjawiska. O najbardziej znamiennych wspominamy zresztą w konkretnych podpunktach.
Obiektywy makro (o skali odwzorowania 1:2 lub większej, choć zdarzają się też rekordziści oferujący skalę powiększenia rzędu 5:1) – odznaczają się zróżnicowanym zakresem ogniskowych i jasnością od f/2.8 do f/3.5. Mimo iż wiele obiektywów typu zoom ma w nazwie człon "macro", to w zdecydowanej większości przypadków nie spełniają one jednak wymogów prawdziwej optyki makrofotograficznej i jedynie pojedyncze konstrukcje tego typu mogą się poszczycić skalą odwzorowania rzędu 1:2 (jednak nie większą), np. Sigma 28-135 mm f/3.8-5.6 Aspherical IF Macro. Prawdziwe obiektywy makro o skali odwzorowania 1:1 i większej to praktycznie wyłącznie modele stałoogniskowe. Mimo mniejszej jasności obiektywy makro są bardzo lubiane przez portrecistów z uwagi na atrakcyjny zakres ogniskowych i doskonałą jakość rejestrowanego obrazu.
Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.
Rejestracja dla nowych użytkowników Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego. Logowanie dla użytkowników SwiatObrazu.pl E-mail: Hasło: Zapomniałeś loginu lub hasła? Problemy z logowaniem
DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?
Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".
A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:
wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
forów dyskusyjnych;
prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
codziennego newslettera informacyjnego;
swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.
Czas rejestracji - ok. 1 min.
Uwaga
Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem
PODZIAŁ PODSTAWOWY OBIEKTYWÓW FOTOGRAFICZNYCH
Magia głębi ostrości i ozdobnego rozpraszania tła Przemysław Oziemblewski Co to jest bokeh? Co to jest przysłona? Co to jest głębia ostrości? Co to jest odległość hiperfokalna? Jak tym wszystkim sterować
31 GŁĘBIA OSTROŚCI 1. Głębia ostrości vs anglojęzyczne : DEPTH OF FIELD a) gdzie jest ostrość? b) co widzimy ostro czyli akceptowalna nieostrość c) jak się rozkłada akceptowalna nieostrość (proporcja 1/3 do 2/3 czy inaczej???) d) od czego zależy głębia ostrości?: - odległość od obiektu - ogniskowa obiektywu - zastosowana przysłona (2 stopnie przysłony = podwojenie głębi ostrości)
17 OBIEKTYW STANDARDOWY 1. Dlaczego obiektyw standardowy jest standardowy? - ludzkie oko vs ogniskowa (perspektywa zniekształcenie) Jakie są ogniskowe standardowe dla poszczególnych formatów? Dla formatu 24 x 36 mm - 50 mm Dla formatu 6 x 4,5 cm do 6 x 6-80 mm Dla formatu 6 x 7 cm - 90 mm Dla formatu 4 x 5 cali mm Obiektywy do aparatów vs obiektywy powiększalnikowe - ogniskowe dla poszczególnych formatów!!!
I agree.
To make this website work, we log user data and share it with processors. To use this website, you must agree to our Privacy Policy , including cookie policy.
Jakiego rodzaju obiektywu powinieneś użyć? – Lepsza Fotka
W każdym rodzaju fotografii użycie właściwego obiektywu, który jest najważniejszą częścią aparatu, ma kluczowe znaczenie dla uzyskania idealnego ujęcia. A maksymalne wykorzystanie możliwości wymiennych obiektywów aparatu może zmienić twoje zdjęcia z amatorskich w profesjonalne. Wybierz więc swój obiektyw mądrze.
Wiemy, jak przytłaczające jest szukanie odpowiedniego obiektywu, zważywszy na mnogość dostępnych opcji. Oto krótki przewodnik, jak kupić swój pierwszy obiektyw do aparatu.
Jakiego rodzaju obiektywu powinieneś użyć?
Do ogólnych zdjęć, takich jak ludzie, zwierzęta domowe czy kwiaty, wybierz standardowy.
W przypadku dużych grup ludzi wybierz szeroki kąt.
Do zdjęć krajobrazów wybierz szeroki kąt.
Dla architektury wybierz szeroki kąt.
Do zdjęć akcji i sportu wybierz teleobiektyw.
Do portretów najlepiej nadaje się obiektyw standardowy, ale można też użyć teleobiektywu.
Do fotografowania dzikiej przyrody i ptaków użyj super teleobiektywu.
Do zdjęć z bliska i małych obiektów użyj makro.
W świecie fotografii obiektywy są niewielkim elementem wyposażenia, ale pomagają w robieniu lepszych zdjęć.
Tabelka typów obiektywów i ich wykorzystania:
Ogniskowa Typ obiektywu Do czego jest używany? 4 mm – 14 mm Rybie Oko Abstrakcyjne, kreatywne. 14 mm – 35 mm Szeroki kąt Krajobraz, architektura. 35 mm – 85 mm Standardowy Ulica, podróże, portret, śluby. 85 mm – 135 mm Krótkie teleobiektywy Fotografia uliczna i portrety, śluby. 135 mm+ Średnie teleobiektywy Sport, dzika przyroda, akcja. 300 mm+ Super teleobiektyw Sport na odległość, przyroda i astronomia. 35 mm – 200 mm Makro Ujęcia w zbliżeniu.
Co to jest obiektyw do aparatu fotograficznego?
Obiektyw jest narzędziem używanym do sprowadzania światła do ustalonego punktu ogniskowego. W aparatach na film obiektyw wysyła światło na taśmę filmową, podczas gdy w aparatach cyfrowych takich jak lustrzanki lub aparaty bezlusterkowe, obiektyw kieruje światło na czujnik cyfrowy. Obiektywy aparatów fotograficznych składają się z serii szklanych płytek, które są wypukłe zakrzywione na zewnątrz lub wklęsłe zakrzywione do wewnątrz.
Przeczytaj też:Jak sprawdzić DPI obrazu?
Rodzaje obiektywów do aparatów fotograficznych
Istnieją dziesiątki różnych typów obiektywów, zaprojektowanych do użytku w różnych okolicznościach. Jednak w większości można je pogrupować w następujący sposób:
1. Obiektywy standardowe.
Standardowy obiektyw to taki, który ma średnią ogniskową, zazwyczaj około 50 mm. Ich kąt widzenia jest mniej więcej taki sam, jak kąt, który może wygodnie oglądać ludzkie oko, co oznacza, że tworzą one obrazy, które wydają się naturalne dla widza.
Standardowe obiektywy do aparatów fotograficznych mają zazwyczaj stałą ogniskową i szeroki otwór przysłony, dzięki czemu doskonale sprawdzają się przy słabym oświetleniu. Są one popularne w przypadku szerokiej gamy tematów fotograficznych, w tym krajobrazów, portretów i zdjęć seryjnych.
2. Obiektywy makro.
Obiektywy makro to specjalistyczne obiektywy, które doskonale sprawdzają się w fotografii zbliżeniowej. Wiele z nich tworzy obraz 1:1, co oznacza, że uchwyci twój obiekt w naturalnej wielkości. Pozwala to na uzyskanie szalonych poziomów szczegółowości.
Obiektywów makro można używać do fotografowania kwiatów, owadów i innych małych obiektów, choć sprawdzają się one także w innych sytuacjach.
Monety, stare części mechaniczne, drewno i codzienne, prozaiczne przedmioty, takie jak klucze czy szklanka wody, mogą stać się ogromnymi krajobrazami o fakturach i wzorach, których nigdy wcześniej nie zauważyłeś.
Obiektywy makro doskonale sprawdzają się także w tworzeniu obrazów z płytką głębią ostrości, pozostawiając w centrum uwagi tylko pierwszy plan.
3. Zestawy obiektywów.
Obiektywy z zestawu są doskonałymi towarzyszami w fotografii ogólnej, ponieważ rzadko występują z ogniskową dłuższą niż 18-55 mm. Ten typ obiektywu jest niedrogi i może być nawet dołączony jako dodatkowy obiektyw do zakupionego aparatu.
Obiektyw ten jest lekki i bardziej kompaktowy niż inne obiektywy do aparatów, dzięki czemu jest idealny dla fotografów, którzy dopiero zaczynają przygodę z fotografią. Jednak nie jest on bardzo szybki ani niewiarygodnie ostry, w przeciwieństwie do innych wysokiej jakości obiektywów do aparatów.
Umiarkowany szerokokątny zakres ogniskowych jest odpowiedni do robienia realistycznych zdjęć architektury, krajobrazów i wydarzeń. Ogniskowa 55 mm jest również dobra do podkreślania szczegółów i kompresji perspektywy w fotografii portretowej.
4. Obiektywy Stałoogniskowe.
Obiektywy stałoogniskowe znajdują się na liście niezbędnego sprzętu, który każdy fotograf powinien posiadać. Obiektywy stałoogniskowe są przeciwieństwem obiektywów zmiennoogniskowych: mają jedną ogniskową. Możesz dostać obiektywy stałoogniskowe w każdej długości, od ultra szerokokątnych do teleobiektywów.
Biorąc pod uwagę dostępność obiektywów zmiennoogniskowych o każdej długości ogniskowej, korzystanie z obiektywów stałoogniskowych może wydawać się technologicznym krokiem wstecz, ale ma kilka wyraźnych zalet. Obiektywy stałoogniskowe mają mniej ruchomych części, więc bardzo często są wyższej jakości niż zoomy przy tej samej ogniskowej. To sprawia, że są one popularne w portrecie.
Kolejną dużą zaletą jest to, że często mają one szybsze przysłony, co oznacza, że mogą robić lepsze zdjęcia w słabym oświetleniu, dzięki czemu są dobre do fotografii nocnej i sportowej.
Szybki otwór przysłony oznacza również, że można fotografować z płytszą głębią ostrości, dzięki czemu zdjęcia zyskują ładny bokeh — miękkie, kremowe tło. I oczywiście, brak ruchomych części oznacza, że mogą one być nieco tańsze niż obiektywy zmiennoogniskowe, nie wspominając o tym, że są mniejsze.
Tradycyjne zastosowania obiektywów stałoogniskowych to portrety, zdjęcia nocne i zdjęcia akcji. Można je jednak dostać w każdej długości ogniskowej, dzięki czemu można znaleźć obiektywy stałoogniskowe do każdego rodzaju fotografii, która cię interesuje.
Obiektywy typu 50 mm to doskonałe obiektywy uniwersalne. Profesjonalni fotografowie często używają obiektywów o ogniskowej 58 mm na matrycy typu crop lub około 85 mm na pełnej klatce do robienia portretów.
5. Co to jest obiektyw zmiennoogniskowy?
Obiektywy zmiennoogniskowe są jednym z najczęstszych typów obiektywów, których będziesz potrzebował w swoim arsenale fotograficznym, oferując ci szeroki zakres możliwości fotografowania wszystkiego, od ludzi na ulicy po dzikie zwierzęta na afrykańskiej sawannie.
6. Obiektywy zoom.
Są niezwykle uniwersalne, a najpopularniejszym z nich jest obiektyw 70-200 mm, który jest używany przez fotografów ślubnych. Obiektywy zoom mają zmienne ogniskowe, więc na przykład z obiektywem 70-200 mm możesz zmieniać ogniskową od 70 mm aż do 200 mm.
Jeśli jednak podróżujesz bez bagażu, możesz znaleźć obiektywy zoom o znacznie większym zasięgu, takie jak 18 – 270 mm, pozwalające na fotografowanie zarówno z bliska, jak i w oddali.
Dla początkujących fotografów lub wszystkich, którzy muszą fotografować w różnych scenariuszach i warunkach, nic nie przebije dobrego obiektywu zmiennoogniskowego pod względem jakości i możliwości adaptacji. Jest to uniwersalny obiektyw, którego każdy potrzebuje!
7. Teleobiektyw.
Teleobiektywy mają ogniskowe dłuższe niż przekątna obrazu. Dają one wąskie pole widzenia i powiększony obraz. Zakres ogniskowych tych obiektywów wynosi od 70 mm do 200 mm, a kąt widzenia od 10° do 30°.
Teleobiektyw pozwoli ci uchwycić obiekty, które są zbyt daleko lub zbyt niebezpieczne, aby do nich podejść. Za pomocą tego obiektywu można uchwycić prawdziwe zdjęcia. Ponieważ jednak obiektywy te mają długie ogniskowe, ich głębia ostrości jest minimalna. Może to drastycznie wpłynąć na pierwszy i drugi plan, spychając je poza ostrość.
Perspektywa uzyskana dzięki teleobiektywowi może zbliżyć do siebie obiekt i tło. Są one ciężkie, kłopotliwe i generalnie drogie, zwłaszcza jako zoomy. Teleobiektywy są zwykle używane w sporcie, fotografii dzikiej przyrody, astrofotografii i do rejestrowania szczegółów w krajobrazach. Można ich także używać w fotografii ulicznej i portretowej.
8. Super teleobiektyw.
Super teleobiektyw wykracza poza możliwości teleobiektywu. Zaczynają się one od 300 mm i mogą sięgać nawet 600 mm. Ich pole widzenia jest drastycznie małe i wynosi od 1° do 8°.
Jeśli nie możesz zbliżyć się do obiektu, to właśnie tego obiektywu powinieneś użyć. Jeśli jest używany z matrycą cropped, jest to prawie 1000 mm obiektyw.
Negatywnym efektem tego obiektywu jest efekt teleobiektywu, który powoduje zbliżenie do siebie obiektu i pierwszego planu. Jest to bardziej widoczne niż w przypadku teleobiektywu, ponieważ ogniskowa jest tutaj dłuższa.
Ponadto, obiektywy te są duże i ciężkie, więc zawsze będziesz potrzebował statywu z nimi. Nie można ich umieścić na statywie poprzez przymocowanie do dolnej części aparatu. Na tych obiektywach znajduje się uchwyt, za który należy je przymocować.
Super-teleobiektyw jest przeznaczony do fotografowania sportu, dzikiej przyrody, natury i astronomii.
9. Obiektywy szerokokątne.
Obiektywy szerokokątne są niezbędne, jeśli zajmujesz się fotografią krajobrazu i chcesz podnieść poziom swoich umiejętności. Szerokie kąty mają szersze pole ogniskowej, co pozwala uchwycić więcej sceny przed tobą, niż w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego.
Z tego powodu, szerokie kąty są idealne do fotografowania krajobrazów, ponieważ można uchwycić więcej scenerii i stworzyć znacznie bardziej żywy obraz. Świetnie nadają się również do fotografowania architektury, ponieważ można uchwycić cały budynek znajdujący się przed nami.
Obiektywy szerokokątne mają zazwyczaj ogniskową pomiędzy 16 a 35 mm.
10. Obiektyw rybie oko.
Jeśli chcesz uchwycić jeszcze szersze pole widzenia, musisz zainwestować w obiektyw typu rybie oko. Tworzą one niezwykły efekt „rybiego oka”, podobny do obrazu z GoPro.
Obiektyw typu rybie oko jest w zasadzie obiektywem ultra szerokokątnym, oferującym ogromne pole widzenia. Są to bardziej specjalistyczne obiektywy i nie są potrzebne większości fotografów. Są one przydatne, jeśli fotografujesz w pomieszczeniach lub używasz swojego aparatu do pracy projektowej. Obiektyw ultraszerokokątny może mieć ogniskową już od 8 mm.
Podsumowując, istnieją różne rodzaje obiektywów do aparatów fotograficznych dla niemal każdej sytuacji, w której możesz się znaleźć jako fotograf. Wiedza o tym, który obiektyw jest najlepszy dla danego scenariusza, pozwoli ci stać się lepszym fotografem.
Przysłona.
Przysłona obiektywu określa ilość przepuszczanego przez niego światła. Najczęściej preferowana jest szersza przysłona niższa liczba f, ponieważ umożliwia ona robienie zdjęć w pomieszczeniach i w innych sytuacjach, w których jest mało naturalnego światła lub nie ma go wcale.
Szeroki otwór przysłony pozwala także na stosowanie krótszych czasów otwarcia migawki, co jest ważne przy fotografowaniu szybko poruszających się obiektów lub podczas trzymania aparatu w ręku.
Minusem posiadania szerokiego otworu przysłony jest koszt, obiektywy z szerszymi otworami przysłony mogą kosztować znacznie więcej niż zwykłe obiektywy. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku długich teleobiektywów, gdzie dodatkowy stopień przysłony może łatwo podwoić cenę obiektywu.
Zoom VS Prime Lenses | Which Should You Get?
Watch this video on YouTube
Ustawianie ostrości.
Większość nowoczesnych obiektywów do aparatów fotograficznych ma wbudowany mechanizm autofokusu, który eliminuje konieczność zgadywania, jak uzyskać ostre zdjęcia. Niektóre specjalistyczne obiektywy mogą korzystać z ręcznego systemu ustawiania ostrości, więc należy to sprawdzić przed zakupem.
Niektóre obiektywy posiadają bardziej zaawansowane systemy ustawiania ostrości, aby spełnić określone potrzeby. Cichy autofokus jest przydatny w makrofotografii i fotografii plenerowej, gdzie dźwięk obiektywu może zaalarmować obiekt i potencjalnie zepsuć ujęcie. Wewnętrzne ogniskowanie oznacza, że zewnętrzna część obiektywu pozostaje idealnie nieruchoma, co może być korzystne w przypadku makrofotografii, gdzie jakikolwiek ruch może odstraszyć fotografowany obiekt.
Stabilizacja obrazu.
Podczas fotografowania z wolnymi czasami otwarcia migawki, poruszenie aparatu może spowodować rozmycie zdjęcia. Stabilizacja obrazu ma za zadanie zredukować to zjawisko, dzięki czemu zdjęcia będą ostrzejsze, a fotografowanie z wolniejszymi prędkościami będzie możliwe bez użycia statywu. Optyczna stabilizacja obrazu jest uważana za lepszą od cyfrowej stabilizacji obrazu, choć jest droższa.
Obiektyw ze stabilizacją obrazu daje zazwyczaj od 2 do 4 dodatkowych stopni ekspozycji, co pozwala na 4 do 16-krotne wydłużenie czasu naświetlania bez zauważalnego wzrostu rozmycia obrazu. Może to być bardzo przydatne podczas fotografowania przy słabym oświetleniu lub podczas trzymania teleobiektywu w ręku.
Przeczytaj też:Co to jest odległość hiperfokalna?
Dopasowanie obiektywu.
Wszystkie obiektywy są mocowane do aparatu za pomocą pewnego rodzaju blokady. Występują one w odmianach bagnetowych, z gwintem śrubowym i z blokadą cierną, a ich zadaniem jest przymocowanie obiektywu do korpusu aparatu i połączenie z nim wszelkich połączeń elektrycznych.
Każdy producent aparatów ma swój własny projekt i choć często wyglądają one bardzo podobnie, nie są wymienne. Podczas zakupów obiektywu do aparatu należy upewnić się, że jest on odpowiednio dopasowany, tak aby można go było zamontować w aparacie. Większość producentów obiektywów innych firm sprzedaje te same obiektywy z różnymi mocowaniami, aby sprostać temu zadaniu.
Przeczytaj też:Dlaczego karta SD ulega uszkodzeniu?
Rozmiar i waga.
Przy wyborze obiektywu powinieneś kierować się raczej obiektami i sytuacjami, które zamierzasz fotografować, niż rozmiarem i wagą obiektywu, ale mogą one być ważne w ostatecznym rozrachunku.
Najważniejszym czynnikiem jest ogniskowa obiektywu, dłuższe obiektywy są zwykle większe i cięższe. Przysłona również odgrywa niewielką rolę w wadze obiektywu, ponieważ szerszy otwór przysłony wymaga bardziej złożonej i cięższej konstrukcji wewnętrznej. Wszelkie dodatkowe funkcje, takie jak ciche ogniskowanie lub ogniskowanie wewnętrzne, również zwiększają wagę obiektywu, zwłaszcza w przypadku dłuższych obiektywów.
Jeśli zamierzasz fotografować z ręki, lepszy będzie lżejszy obiektyw, ponieważ łatwiej będzie go przenosić i nie będzie powodował bólu ramion przy dłuższym używaniu. Cięższe obiektywy są czasem konieczne i należy je odpowiednio podeprzeć za pomocą statywu lub monopodu. Pamiętaj jednak, że ograniczy to twoją mobilność.
Rozmiar obiektywu może mieć znaczenie, jeśli trzeba go nosić w torbie podróżnej lub spakować do samolotu, gdzie ilość miejsca jest ograniczona. Dla tych celów niektórzy producenci produkują obiektywy, które są lżejsze i bardziej kompaktowe niż ich odpowiedniki, ale wiąże się to ze wzrostem kosztów.
Leave a Comment