Obiektywy do lustrzanek i bezlusterkowców
Podstawową kwestią jest sprawdzenie typu mocowania w aparacie. Różni producenci aparatów korzystają z różnych mocowań. Nie oznacza to jednak, że musimy kupować obiektywy jedynie tej samej marki co aparat. Producenci obiektywów dostosowują swoje produkty do różnych mocowań i możemy przebierać pomiędzy markami.
Ważne jest, aby wiedzieć, do jakich zastosowań nadają się konkretne typy obiektywów. I tak:
obiektywy szerokokątne — fotografia wnętrz i krajobrazów
obiektywy standardowe — fotografia reporterska i portrety
teleobiektywy i super teleobiektywy — fotografia sportowa i przyrodnicza
Obiektywy dzielą się także na stałoogniskowe i zmiennoogniskowe. Te pierwsze charakteryzują się większą jasnością i często lepszą jakością wykonania, ze względu na prostotę konstrukcji. Obiektywy zmiennoogniskowe zaś to tzw. zoomy, które są nieco ciemniejsze, ale zdecydowanie bardziej uniwersalne.
Ilość światła wpadającego przez obiektyw na matrycę jest podstawową cechą obiektywów. Najważniejsza jest tu przysłona, której wartość określana jest liczbą F, oznaczającą wielkość otworu decydującego o ilości światła. Najbardziej uniwersalne obiektywy mają wysoki maksymalny otwór przesłony, czyli jak najmniejszą wartość F. Dzięki temu przy słabym oświetleniu, gdy otworzymy bardziej przesłonę, będziemy mogli przy krótszym czasie naświetlania uzyskać udane zdjęcie. Gdy F jest mniejsze, uzyskamy także mniejszą głębię ostrości. Z wartością maksymalnej jasności wiąże się także cena obiektywu. Generalnie, im jest ona większa, tym obiektyw jest droższy.
Ważne są również dodatkowe cechy obiektywu. Należy do nich na przykład stabilizacja obrazu. Dzięki układom silniczków i soczewek niwelowane są drgania wynikające z ruchu ręki. Pozwala to na uzyskanie nieporuszonego zdjęcia, co jest szczególnie ważne przy korzystaniu z teleobiektywu.
Istotny jest także autofokus (AF). Polega on na automatycznym ustawianiu ostrości. Znaczenie podczas rejestracji filmów ma też to, jak cicho on działa. Szybkość autofokusa jest natomiast szczególnie ważna zarówno podczas kręcenia wideo, jak i wykonywania zdjęć seryjnych.
Funkcja makro pozwala na wykonywanie zdjęć z niewielkich odległości. Może umożliwiać to obiektyw typu zoom, dzięki któremu uzyskamy ostrość np. z odległości paru dziesięciu centymetrów, lub obiektyw skonstruowany specjalnie w celu wykonywania takich zdjęć. Szczególne znaczenie ma to, jeśli naszą pasją jest fotografowanie przyrody. Dobra funkcja makro pozwala uchwycić wszystkie szczegóły fotografowanego obiektu. Ważne, by wiedzieć, że minimalne odległości podane w charakterystyce obiektywów dotyczą odległości obiektu od matrycy, nie od zewnętrznej soczewki obiektywu. Istotne jest również odpowiednie oświetlenie podczas robienia zdjęć w pomieszczeniach, dlatego też często lampy błyskowe są wręcz niezbędne, aby wykonać poprawne zdjęcie studyjne, a wykonywana fotografia była na najwyższym poziomie.
Jaki obiektyw do aparatu wybrać? Poradnik dla początkujących fotografów
Jaki obiektyw do aparatu wybrać? Poradnik dla początkujących fotografów
Jaki obiektyw do aparatu wybrać? Poradnik dla początkujących fotografów
Każdy, nawet najbardziej niedoświadczony fotograf wie, że dobre jakościowo zdjęcia wykonuje się przy pomocy tzw. lustrzanki, czyli aparatu wykorzystującego do swojego działania umieszczonego wewnątrz obudowy lustra. Problem tylko w tym, że taki aparat musi mieć dokupiony dodatkowo obiektyw. A tu już robi się problem, ponieważ mało kto z amatorów wie, jak taki obiektyw wybrać. Co zatem trzeba o nim wiedzieć, lecz również i o pozostałych dodatkach dla początkującego fotografa?
Jaki obiektyw wybrać?
Wiele osób uważa, że chcąc kupić dobry sprzęt dla początkujących, nie trzeba przykładać do tego wiele wagi, tylko można wziąć pierwszy lepszy z półki. Jest to rzecz jasna poważny błąd, który skutkować będzie sporymi problemami. Również fotografia dla początkujących wymaga tego, aby znać podstawowe sprawy związane z tak oczywistą rzeczą przy robieniu zdjęć lustrzanką, jaką jest obiektyw.
O czym zatem trzeba pamiętać, gdy kupuje się obiektyw? Oczywiście spraw związanych z tym elementem jest naprawdę bardzo wiele, lecz dla amatora liczą się tylko te najbardziej podstawowe. Co można do nich zaliczyć? Przede wszystkim podczas kupowania obiektywu trzeba zwrócić uwagę na to, jaka jest jego ogniskowa oraz kąt widzenia. Parametry te najkrócej mówiąc, określają szerokość kadru. Sprawia to, że w zależności od tego, co będzie fotografowane i do czego dany obiektyw będzie wykorzystywany, powinno się zastosować inne parametry.
Dla przykładu standardowym modelem jest wersja szerokokątna, czyli 10-28 mm, co sprawdza się rewelacyjnie podczas fotografowania wnętrz i krajobrazów. Przykładowo model 35-80 mm wykorzystywany jest w reportażach, a 300-1200 mm do fotografowania wydarzeń sportowych lub precyzyjnych zdjęć przyrodniczych.
Innego typu bardzo ważną sprawą jest to, w jaki został dany obiektyw wyposażony zoom. Jak się bowiem okazuje, może to być zoom standardowy, szerokokątny, czy też telezoom lub superzoom.
Wybierając obiektyw, nie można również zignorować tego, w jaki sposób został w nim rozwiązany napęd AF. Najczęściej w tanich modelach ma się do czynienia z elektrycznym motorkiem, czyli silnikiem wbudowanym w obiektyw. Zdecydowanie najlepszym jednak rozwiązaniem jest silnik pierścieniowy, który spotkać można w topowych modelach.
Na koniec podczas wybierania obiektywu warto również zwrócić uwagę na to, jak stabilne posiada on łączenie z aparatem, czy też posiadane dodatkowe wyposażenie np. w postaci osłonki przeciwsłonecznej, która ma za zadanie chronić matryce, lub też czy jest w nim obecna dodatkowa stabilizacja obrazu.
Sprzęt dla początkującego fotografa. Co się przyda?
Oczywiście sam obiektyw to nie wszystko, co może się przydać poczytującemu fotografowi. Oprócz aparatu oraz obiektywu istnieje jeszcze dość pokaźna ilość rzeczy, które mogą przydać się podczas nawet amatorskiego robienia zdjęć. O czym konkretnie mowa?
Jednym z najbardziej przydatnych i potrzebnych nawet podczas amatorskiego robienia zdjęć dodatkiem jest lampa błyskowa. Co prawda jest ona obecna w podstawowej wersji w każdym aparacie, lecz po pierwsze bardzo szybko wyczerpuje jego baterie, a po drugie, nie ma ona nawet porównania jeśli chodzi o jakość z tą zewnętrzną dokupowaną osobno.
Innego typu bardzo przydatnym sprzętem jest statyw. Pozwala on wykonywać zdjęcia grupowe, lub też te z długim czasem naświetlania. Pomaga to w stabilny i co najważniejszy precyzyjny sposób zachować pozycje aparatu.
Bardzo dobrym pomysłem na dodatek do aparatu i obiektywu, jest kupienie do niego futerału. Pozwoli to w bezpiecznych warunkach transportować sprzęt w plenerze, lecz również przechowywać go w domu. Warto wybrać taki model, który będzie w stanie zmieścić również dodatkową baterię czy też będzie miał miejsce na kartę pamięci.
Gdzie kupić?
Wielu początkujących fotografów zastanawia się jeszcze nad jedną, równie ważną sprawą - gdzie tak właściwie te wszystkie rzeczy kupić? Czy jest jakiś sklep, który można mocno polecić? Jak się okazuje, jak najbardziej tak. Nasz sklep jest doskonałym miejscem na zakupienie wszystkich przydatnych rzeczy do amatorskiego, lecz również i tego znacznie bardziej zaawansowanego fotografowania. Profesjonalna obsługa, duża wiedza, a co najważniejsze szeroka oferta, to recepta na miejsce, gdzie można spokojnie realizować zakupy do swojej pasji.
Jaki tani obiektyw Canon RF wybrać? Dobre szkła, które nie zrujnują portfela
Canon RF 50 mm f/1,8 STM Sprawdź cenę
Canon RF 35 mm f/1.8 – uniwersalna klasyka Jeśli miałbym wybrać jeden niedrogi obiektyw do systemu Canon EOS R, to byłby to właśnie Canon RF 35 mm f/1.8 IS Macro STM. Jest najlepszy optycznie, a zarazem bardzo mały, lekki i bardzo uniwersalny, a do tego rozsądny cenowo. Sam kupiłem go jako pierwsze szkło do mojego Canon EOS R6 i rzadko kiedy go odpinam z korpusu. Obiektywem o takiej ogniskowej możemy sfotografować bardzo wiele: od klasycznych zdjęć dokumentalnych, ulicznych, przez szersze portrety, aż po kadry podróżnicze i krajobrazowe. Obiektyw Canon RF 35 mm f/1.8 IS Macro STM ma skalę odwzorowania 1:2, a minimalna odległość ostrzenia to zaledwie 17 cm, więc całkiem nieźle radzi sobie także w fotografii z bliska. Przysłona ma 9 listków i daje piękny bokeh. Mocną stroną tego szkła jest system 5-osiowej stabilizacji, która skutecznie współpracuje ze stabilizacją wbudowaną w korpus takich. Silnik STM jest cichy, chociaż słyszalny w czasie fotografowania. Kiedy jednak włączymy tryb wideo, aparat korzysta z niego w taki sposób, że jest niemal bezgłośny, a ustawianie ostrości jest płynne, stabilne, dzięki czemu jej zmiana wygląda naturalnie.
Canon RF 35 mm f/1.8 IS Macro STM Sprawdź cenę
Canon RF 16 mm f/1.8 – idealny do vlogów i krajobrazów Canon RF 16 mm f/2.8 STM to obiektyw, którego użytkownikom systemu Canon RF inni mogą pozazdrościć. Jest malutki (69,2 × 40,1 mm), leciutki (165 g) i wygląda prawie identycznie jak opisywana wyżej „pięćdziesiątka”. W dodatku kosztuje zaledwie ok. 1600 zł, co przy niezłej jakości optycznej, daje kapitalny stosunek możliwości do ceny. Canon RF 16 mm F2.8 STM sprawdzi się do fotografowania krajobrazów w podróży, kiedy zależy nam na wadze i rozmiarach sprzętu. Jest ostry już od f/2.8, a co dopiero przy f/5.6 czy f/8. Pozwoli zrobić zdjęcia detali z bliska z fajnie rozmytym tłem. Powinien również nadać się jako budżetowy obiektyw do astrofotografii. Jest czystym złotem dla vlogerów, oferując szeroki kąt wielkości i wagi filiżanki kawy. Oczywiście, ma też swoje wady. Przede wszystkim, ma ogromną dystorsję beczkową oraz sporą winietę. Na szczęście system korekcji w aparacie bardzo dobrze radzi sobie z programową poprawą obrazu, dzięki czemu finalne fotografie prezentują się dobrze. Dla użytkowników systemu Canon RF, którzy zrobią użytek z ogniskowej 16 mm, to tzw. no brainer. Prywatnego budżetu nie nadwyręży, szczególnie jeśli weźmiemy go na raty. Jeśli natomiast ma służyć do pracy, to zwróci się po pierwszym sensownym zleceniu. Canon RF 16 mm f/2.8 STM – test obiektywu, nad którym nie ma co się zastanawiać
Canon RF 16 mm F2.8 STM Sprawdź cenę
Canon RF 24-105 mm — solidny zoom na wiele okazji Canon RF 24-105 mm F4L IS USM to klasyczny, uniwersalny zoom do pełnoklatkowych bezlusterkowców Canon EOS R. Tego typu obiektywy przez niektórych są określane mianem spacerzoomów, albo zoomów podróżniczych. Nic dziwnego – jedno szkło oferuje zakres ogniskowych, do którego pokrycia często potrzebowalibyśmy kilka obiektywów. Jest to zatem bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które chcą zabrać w podróż tylko jeden obiektyw, który będą mogli wykorzystać do wielu różnych rodzajów zdjęć: szerokich krajobrazów, codziennych ujęć reporterskich, czy portretów, a nawet detali. A to wszystko w rozsądnej cenie. Ten opis idealnie pasuje do obiektywu Canon RF 24-105 mm F4L IS USM, który w dodatku, ma całkiem rozsądną cenę, do swoich możliwości. Konstrukcja ma wymiary 83,5 × 107,3 mm, waży 700 g i składa się z 18 elementów w 14 grupach. Przysłona ma 9 listków, a maksymalna wartość to f/22. Obiektyw jest stabilizowany (skuteczność do 5 EV) i ma cichy silnik AF Nano USM. Jak Canon RF 24-105 mm f/4L IS USM sprawdza się w praktyce? Zapraszam do naszej recenzji.
Canon RF 24-105 mm F4L IS USM Sprawdź cenę
Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM — solidna portretówka Jeśli potrzebujesz wysokiej jakości, kompaktowego (78 × 90,5 cm), lekkiego (500 g) obiektywu portretowego, zainteresuj się modelem Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. Szkło sprawdzi się przy fotografowaniu mody, ślubów, beauty i produktów, oferując naprawdę dobrą jakość obrazu, oraz piękne rozmycie tła. Oczywiście nie tak piękne, jak Canon RF 85mm F1.2L USM DS, ale hej! Mówimy o obiektywie kosztującym 20% ceny swojego większego brata! Obiektyw Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM umożliwia ustawianie ostrości od 35 cm, co sprawia, że można nim fotografować produkty z bliska. Z kolei 5-stopniowy stabilizator obrazu pozwala fotografować przy słabym oświetleniu.
Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM Sprawdź cenę
Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM — potężny, ale nieduży teleobiektyw Canon udowadnia, że super teleobiektywy nie muszą być wielkie i drogie. Idealnym przykładem jest tu Canon RF 100-400 mm F5.6-8 IS USM — ciekawe szkło, które powinno przypaść do gustu fotografom przyrody czy sportu na świeżym powietrzu. RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ma kompaktowe rozmiary (79.5 × 164.7 mm) jak na teleobiektyw i waży tylko 635 g. Dysponuje 5,5-stopniową optyczną stabilizacją obrazu w obiektywie, która wzrasta do 6 stopni przy skoordynowanym sterowaniu z aparatami wyposażonymi w stabilizację obrazu w korpusie (IBIS). Silnik ostrzenia Nano USM, zapewnia płynne i szybkie ustawianie ostrości, zaś dzięki pierścieniowi sterującemu na obiektywie użytkownik ma lepszą kontrolę nad trybami Av, Tv, ekspozycją i ISO. Jakość obrazu jest naprawdę dobra, chociaż oczywiście nie ma tu mowy o głębokim rozmyciu tła, jak w dużo droższych i jaśniejszych konstrukcjach. W wielu zastosowaniach nie to jednak dużego znaczenia, a przy ogniskowej 300-400 mm, rozmycie tła jest wyraźne, nawet przy f/8. Warto też zwróci uwagę, że obiektyw sprawdzi się głównie przy pracy w dobrym świetle, w dzień. W cieniu, za chmurami, możemy liczyć się z koniecznością szybkiego wejścia na wysokie czułości ISO. Mimo to, w takiej cenie, przy takich rozmiarach, Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ma sens. Gdyby ktoś potrzebował jeszcze dłuższej ogniskowej, warto zwrócić uwagę na dwa kolejne, atrakcyjne cenowo super teleobiektywy: Canon RF 600mm F11 IS STM
Canon RF 800mm F11 IS STM
Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM Sprawdź cenę
Viltrox AF 85/1.8 STM ED IF Canon RF — portretówka w dobrej cenie Viltrox AF 85/1.8 STM ED IF to pierwszy niesystemowy obiektyw z autofocusem do aparatów Canon. Obiektyw cechuje niezła jakość wykonania, a w pełni metalowa konstrukcja zapewnia bezpieczeństwo i trwałość. „Portretówka” waży 484 g i ma wymiary 80 × 92 mm. Nie jest to małe szkło, ale w praktyce zarówno waga jak i rozmiary nie przeszkadzają. Wręcz przeciwnie – obiektyw dobrze leży w dłoniach. Duży otwór przysłony oraz 9-listkowa przysłona pozwalają osiągnąć piękne rozmycie tła (tzw. bokeh), co w fotografii portretowej jest bardzo cenione i poszukiwane. Szkło, które oferuje wysoką jakość obrazu, sensowny AF i plastyczne rozmycie tła. Nie doskwiera mu winieta, a obraz jest ostry w centrum już od f/1.8, więc nie trzeba przymykać przysłony przy portretach. W skrajnych sytuacjach wyraźnie widoczna jest abberacja na krawędziach, fotografując pod słońce, ale problem można skutecznie rozwiązać w postprodukcji. Jeśli szukasz jasnego obiektywu portretowego to zdecydowanie warto sięgnąć po Viltroxa AF 85 mm f/1.8. Nie tylko dlatego, że jest stosunkowo tani (1799 zł), a dodatkowo otrzymujemy 5 lat gwarancji.
Leave a Comment