Jaki obiektyw do portretów wybrać? Wybieramy najlepsze
Niektóre są duże, ciężki, bardzo jasne i kosztują fortunę. Inne leciutkie, małe i niedrogie. Wszystkie mają ogniskowe, które najlepiej sprawdzą się w zdjęciach ludzi. Są ostre jak brzytwa, jasne, oferują piękny bokeh. Oto nasza selekcja najlepszych obiektywów portretowych. To pewniaki, po które sięga wielu fotografów.
Odpowiedź na pytanie „Jaki obiektyw do portretów wybrać” jest bardzo trudne. I nie chodzi tu już nawet o to, że na rynku jest cała mnóstwo świetnych obiektywów portretowych. Chodzi o to, że obiektyw powinno się dobierać nie tylko do swoich upodobań, ale też do modela/modelki, stylu sesji, efektów, jakie chcemy uzyskać. Czytaj też: Jaki obiektyw Canon RF wybrać? Modele, na które warto zwrócić uwagę Dawne podręczniki fotografii mówiły, że obiektyw portretowy to taki, który ma ogniskową między 100 a 135 mm. Z czasem pojawiły się jednak świetne obiektywy o ogniskowych 50 i 85 mm, po które sięgnęło wielu fotografów. Dzisiaj, kiedy myślimy o najlepszym obiektywie portretowym, zazwyczaj do głowy przychodzi nam od razu, któreś ze szkieł typu 85 mm (lub ich odpowiedniki). Dużą popularnością wśród fotografów wykonujących portrety, cieszą się również szkła o ogniskowej 50 mm, ale przecież zdarzają się i portrety wykonywanie obiektywami 35 mm i szerszymi. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby fotografować portrety zoomami czy teleobiektywami. Jak zatem odnaleźć się w tym gąszczu? Pamiętajmy, że sprzęt to tylko narzędzie do osiągania konkretnych efektów. Warto najpierw szukać swojego stylu i do niego dobierać odpowiedni sprzęt — czy to obiektyw portretowy, czy jakikolwiek inny. W ofercie każdego producenta są jednak „pewniaki”, czyli obiektyw, które są najczęściej wybierane przez większości fotografów zajmujących się portretami. I właśnie takie obiektywy postanowiłem wam zaprezentować, aby ułatwić wybór swojego nowego obiektywu portretowego. Obiektywy portretowe do aparatów pełnoklatkowych Pełna klatka to chyba najczęściej wybierany system aparatów do zdjęć portretowych. Piękne rozmycie tła, plastyka, wiele szczegółów — to wszystko zalety aparatów z matrycą 35 mm. W połączeniu z dobrym obiektywem portretowym, takim zestawem możemy uzyskać prawdziwe cuda! Canon RF 85 mm f/1.2 Klasyczny, technicznie niemal idealny obiektyw portretowy. Kosztuje swoje, ale w zamian odwdzięcza się wybitną plastyką, minimalną przysłoną f/1.2 i fenomenalnym bokeh. Canon RF 85 mm f/1.2L USM DS to kawał solidnego szkła (1195 g), który jest nie tylko świetnie wykonany (uszczelnienia, pierścień funkcyjny), ale też ma zaawansowaną konstrukcję optyczną. Miękkie rozmycie elementów drugiego planu to nie tylko zasługa 9 listków przysłony, ale również nowo opracowanej powłoki DS. Stworzona na podstawie technologii powlekania gazowego, warstwa ta charakteryzuje się większą przepuszczalnością światła w centrum soczewki i niższą przepuszczalnością na brzegach kadru. Powłoka DS zastosowana została na przedniej i tylnej soczewce, przez co pozwala na miękkie i płynne odcięcie konturów postaci, dając przyjemny, równomierny efekt bokeh – nie tylko z jednej strony postaci, jak jest to powszechne w przypadku dostępnych na rynku konstrukcji tego typu. Alternatywa: Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM – kompaktowy obiektyw do portretów i zdjęć makro
Canon RF 85 mm f/1.2 Sprawdź cenę
Canon EF 85 mm f/1.4L IS USM Alternatywa do lustrzanek z bagnetem Canon EF. Sprawdź cenę
Canon RF 28-70 mm f/2L USM Najlepsze obiektywy portretowe zapewne kojarzą nam się ze szkłami stałoogniskowymi ze względu na najlepszą jakość obrazu. Canon RF 28-70 mm f/2L USM to zoom, ale jedyny w swoim rodzaju. Zoom, który daje jakość jak obiektywy stałoogniskowe z wyższej półki. Ma fantastyczną plastykę, wysoki kontrast, i jest bardzo ostry już od f/2 – nie trzeba go przymykać. Do tego nawet przy minimalnej wartości przysłony niemal nie abberuje, a winieta jest praktycznie niewidoczna. Cichy silnik USM zapewnia szybkie, precyzyjne ustawienie ostrości. Jak na obiektyw z serii Canon L przystało, wyróżnia się także wysoką jakością wykonania, konfigurowalnym pierścieniem regulacji (szybkie dostosowywanie różnych ustawień, w tym przysłony, czasu naświetlania, czułości ISO i korekty ekspozycji) oraz uszczelnieniami. Canon RF 28-70 mm f/2L USM świetnie sprawdzi się nie tylko jako szkło do portretów, ale jako jedyny, uniwersalny obiektyw do wszystkiego.
Canon RF 28-70 mm f/2L USM Sprawdź cenę
Sony FE 50 mm f/1.2 Sony FE 50 mm f/1.2 GM to pierwszy natywny tak jasny obiektyw ze światłem f/1.2 do systemu Sony E i chyba najostrzejszy obiektyw G-Master. Nowa „pięćdziesiątka” ma wymiary 108 × 87 mm i waży całkiem sporo, bo 778 g. Konstrukcja jest złożona z 4 elementów w 10 grupach, w tym 3 soczewki eXtreme Aspherical. W zamian otrzymujemy fotografie genialnej wręcz jakości, szczególnie kiedy fotografujemy aparatem z matrycą o wysokiej rozdzielczości. Za ustawienie ostrości odpowiada poczwórny silnik liniowy XD, a minimalna odległość ostrzenia to 40 cm. Obiektyw ma 11 listków przysłony, a średnica filtra to 72 mm. W osobnym materiale testowaliśmy go razem z Sony A7 IV.
Sony FE 50 mm f/1.2 Sprawdź cenę
Sony FE 135 mm f/1.8 GM To najostrzejszy obiektyw w swojej klasie, który oferuje fantastyczne rezultaty pod względem jakości obrazu, rozmycia tła czy magicznego bokeh. Producent zastosował tu silniki liniowe czwartej generacji, sparowane w dwie oddzielne grupy, dzięki czemu system AF w Sony FE 135 mm f/1.8 G jest szybszy, niż w jakimkolwiek innym obiektywie tej klasy. A o szybkie ostrzenie przy tak długim i jasnym szkle łatwo nie jest. Jeśli tylko lubisz bliskie zdjęcia portretowe, ten obiektyw może być strzałem w dziesiatkę.
Sony FE 135 mm f/1.8 GM Sprawdź cenę
Sigma 85 mm F1.4 DG DN Art Ta nazwa może korzyć się z innym szkłem tej marki z 2016 r. (85 mm F1.4 DG HSM Art), ale na tym kończą się podobieństwa. Nowy obiektyw jest wyraźnie mniejszy, i niemal dwa razy lżejszy. To konstrukcja zaprojektowana od nowa pod pełnoklatkowe bezlusterkowce, dzięki czemu świetnie radzi sobie także z nowoczesnymi silnikami AF oraz matrycami o wysokiej rozdzielczości. Sigma 85 mm F1.4 DG DN Art jest przez wielu uważany za najlepszy obiektyw portretowy do aparatów Sony. W dodatku jest też sporo tańszy od natywnych szkieł z serii G-Master. Nieprzyzwoicie wręcz ostry, jasny, oferujący apetyczny bokeh.
Sigma 85 mm F1.4 DG DN Art Sprawdź cenę
Zeiss Batis 85 mm f/1.8 Jeśli chcecie pójść w portretową klasykę z nutką nowoczesności to Zeiss Batis 85 mm f/1.8 może się spodobać. Obiektyw został wyposażony w wydajny AF oraz tryb stabilizacji obrazu, a dodatkowo charakteryzuje się solidną i gustowną obudową. Obiektyw ma zaawansowaną konstrukcją optyczną: 11 elementów w 8 grupach. Wyróżnia się elektroniczny wyświetlacz OLED na obudowie, informujący fotografa o dystansie ostrzenia obiektywu. Co jednak najważniejsze, Zeiss Batis 85 mm f/1.8 charakteryzuje się znakomitą jakością obrazu – doskonale radzi sobie nawet przy pełnym otworze przesłony.
Zeiss Batis 85 mm f/1.8 Sprawdź cenę
Nikon Nikkor Z 85 mm f/1.8 S Nikon Nikkor Z 85 mm f/1.8 S. już na początku, zwraca uwagę świetną jakością wykonania. Przede wszystkim jednak oferuje rewelacyjną ostrość obrazu oraz wspaniały, gładki bokeh. Pod względem jakości obrazu, wypada nawet lepiej, niż klasyczny Nikkor 85 mm f/1.4 G AF-S, ale jest od niego dwa razy tańszy i niestety także trochę ciemniejszy. Ogólne to świetne szkło do fotografii portretowej. Alternatywa: Nikon Nikkor Z 50 mm 1.8 S
Nikon Nikkor Z 85 mm f/1.8 S Sprawdź cenę
Nikkor 85 mm f/1.4 G AF-S Jeśli pracujesz na lustrzankach Nikon lub szukasz czegoś jaśniejszego, oto najlepszy wybór. Sprawdź cenę
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S Jeśli fotografujecie jednym z bezlusterkowców Nikon Z i nie chcecie iść na kompromis pod względem jasności i jakości obrazu to sięgnijcie po obiektyw Nikkor Z 50 mm f/1.2 S. To szkło wielkie, ciężkie, pancerne, ale kapitalne optycznie, bardzo jasne i ostre. Jak to obiektywy tego typu, swoje kosztuje, ale coś za coś.
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S Sprawdź cenę
Obiektywy portretowe do aparatów APS-C i Mikro Cztery Trzecie Aparaty z matrycami APS-C to moim zdaniem najlepiej zbalansowany system na rynku. Z jednej strony, sensory są wystarczająco duże, aby oferować naprawdę dobrą jakość obrazu. Z drugiej, są wyraźnie mniejsze od pełnej klatki, zatem i dedykowane obiektywy są wyraźnie mniejsze, lżejsze i tańsze. Na rynku APS-C króluje Fujifilm. Z kolei system Mikro Cztery Trzecie kojarzy nam się raczej z fotografią przyrody czy podróżniczą, niż portretami, ale to nie do końca tak. Przede wszystkim, w tym systemie mamy wiele świetnych, ostrych i bardzo jasnych szkieł do portretów. Nie każdy potrzebuje też aż tak mocno rozmywać tło, a wtedy matryce 4/3, robią robotę. Doskonałym przykładem jest tu Jakub Kaźmierczyk, który przez wiele lat, fotografował portrety niemal wyłącznie aparatami Olympus.
Fujifilm Fujinon XF 56 mm f/1.2 R APD Portretowa klasyka w systemie Fujifilm. Nieduży, lekki, bardzo jasny i solidnie wykonany. Ma świetną jakość obrazu w centrum kadru, praktycznie zerową aberrację chromatyczną, dystrosję, a do tego, oferuje cichy i szybki AF. Czeka jeszcze, można oczekiwać od dobrego portretu portretowego? Może trochę ostrzejszego obrazu przy otwartej przysłonie, mniejszej winiety i rozsądaniejszej ceny.
Fujifilm Fujinon XF 56 mm f/1.2 R APD Sprawdź cenę
Viltrox 85 mm f/1.8 Mark II Viltrox AF 85 mm f/1.8 II to druga, odświeżona wersja popularnego obiektywu, który testowaliśmy już dokładnie jakiś czas temu. To także jeden z najtańszych obiektywów portretowych w tym zestawieniu, który pod wieloma względami, nie odstaje od dużo droższych konkurentów. Obiektyw oferuje bardzo dobrą ostrość już od nominalnej wartości przysłony. Jest solidnie wykonany, dobrze radzi sobie pod światło czy z winietą. AF jest celny, ale nieco wolny, a aberracja chromatyczna nieco doskwiera, ale hej! To szkło portretowe za mniej niż 2000 zł! Dowiedz się więcej: Viltrox 85 mm f/1.8 – przetestowałem pierwszy taki obiektyw z bagnetem Nikon Z
Sigma 30 mm f/1.4 DC DN Contemporary 30 mm na pierwszy rzut oka nie kojarzy nam się z ogniskową typowo portretową, ale pamiętajmy, że na matrycy APS-C, uzyskamy ekwiwalent ogniskowej 45 mm, a na M 4/3 – 60 mm. A to już bardziej portretowe zakresy. Z Sigmą 30 mm jest trochę taki problem, że w zasadzie nie ma czego jej zarzucić. Obiektyw jest mały, lekki, nieźle wykonany. W cenie ok. 1600 zł oferuje świetną jakość obrazu w centrum i na brzegach kadru, niską aberrację chromatyczną, winietę czy dystorsję. AF pracuje cicho i celnie. Jeśli taka ogniskowa pasuje wam do portretu, Sigma 30 mm f/1.4 DC DN Contemporary jest pewniakiem, na którego można postawić bez ryzyka. Dowiedz się więcej: Sprawdzamy nowe obiektywy Sigma z mocowaniem Fujifilm X
Sigma 30mm f/1.4 DC DN Contemporary Sprawdź cenę
Sigma 56 mm f/1.4 C DC DN Oferując ekwiwalent pola widzenia 84 mm (APS-C) lub 112 mm (M4/3) idealnie sprawdzi się do bliskich kadrów portretowych, a przysłona f/1.4, pozwoli mocno rozmyć tło. Bardzo ostry, już przy f/1.8, to idealna ogniskowa zarówno dla zdjęć głowy jak i górnej części ciała, a jej szybka przysłona 1.4 pozwala ładnie rozmyć tło. Obiektyw dostępny z różnymi mocowania: zarówno Fujifilm X jak i M4/3.
Sigma 56 mm f/1.4 C DC DN Sprawdź cenę
Olympus M.Zuiko 45 mm f/1.2 PRO Jest ostry jak brzytwa i to niemal już od „pełnej dziury”. Przysłona z 9-listkami zapewnia wspaniały, gładki i atrakcyjny bokeh. Winietowanie i aberracja chromatyczna są pod kontrolą. Obiektyw posiada przesuwny pierścień ostrości, który pozwala na przełączanie się pomiędzy AF i MF w locie, konfigurowalny przycisk L-Fn na korpusie oraz wewnętrzny system ustawiania ostrości, który jest zarówno szybki jak i cichy w przypadku zdjęć i filmów. Do tego mamy najwyższej klasy wykonanie i uszczelnienia. Jeśli szukacie świetnego obiektywu portretowego o ogniskowej ok. 50 mm do systemu M 4/3, oto on. Tania i niezła alternatywa: Olympus M.Zuiko 45mm f/1.8
Jaką ogniskową wybrać do portretu? Sprawdzamy aż 6 obiektywów Sigma
Na tym blogu znajdziesz już sporo artykułów o tym, czym jest ogniskowa obiektywu oraz jaką wybrać do różnych typów fotografii. Dziś przyjrzymy się obiektywom portretowym marki Sigma i na ich przykładzie odpowiemy sobie na kilka ważnych pytań. Będzie m.in. o tym: która ogniskowa jest najlepsza do tzw. ciasnych portretów? Jak daleko trzeba się odsunąć, żeby zmieścić w kadrze całą postać? Który obiektyw sprawdzi się w domu i studio, a który tylko w plenerze? Jeśli planujesz kupić obiektyw do portretów, koniecznie czytaj dalej.
Która portretówka ma najładniejszy bokeh? Sprawdzamy obiektywy Sigma! >>
Jak bardzo fotograf musi się odsunąć, aby zmieścić w kadrze całą postać?
Na zdjęciach zobaczysz porównanie ogniskowych od 35 do 135 mm. Wszystkie obiektywy w trakcie zdjęć miały maksymalnie otwartą przysłonę, były to wartości od F1.4 do 2.0 w zależności od modelu.
Jeśli chcesz poznać dokładne parametry i ceny produktów, kliknij w linki poniżej, które przeniosą Cię do sklepu Cyfrowe.pl
Każdym z obiektywów wykonałam w miarę możliwości takie samo zdjęcie, kadrując modelkę od stóp do głów, nie zostawiając zbytnio przestrzeni dookoła. Poprosiłam koleżankę, aby drugim aparatem z boku zrobiła mi zdjęcie, na którym będzie widać, w jakiej odległości stoję od modelki. Oto efekty.
Jak widzisz na powyższych zdjęciach, jest spora różnica w fotografowaniu obiektywem 35 mm a 135 mm. Gdy w ręku trzymamy 35-tkę, wystarczy nam około metr przestrzeni między aparatem a modelem, by objąć w kadrze całą postać. Przy obiektywie 135 mm jest to już kilka ładnych metrów i fotografując na mieście blisko ulicy, musiałam mówić bardzo głośno i wyraźnie, żeby mieć udaną komunikację z modelką.
Musisz wziąć też poprawkę na to, że powyższe kadry były wykonywane w pionie a scena jest bardzo ciasno skomponowana. Gdybyśmy wykonali je w poziomie (przykład foto niżej), chcieli dodać więcej przestrzeni nad głową czy pod stopami modelki albo zrobić portret grupowy, to odejście musiałoby być kilka razy większe.
Na powyższym przykładzie widać to, czego najbardziej obawiam się, fotografują teleobiektywem. Za moimi plecami, na jednym ze zdjęć, „nagle wyrósł” słup i ograniczył moje kąty kadrowania a pomiędzy mnie i modelkę wchodzili zabłąkani przechodnie. Rozmycie tła, „kreska” i to jak „rysuje” obiektyw 135 mm podoba mi się osobiście najbardziej. Piękny bokeh widać nie tylko daleko w tle, na choince, ale już na chodniku tuż za modelką. Podoba mi się ten efekt, ponieważ co jak co, ale betonowego chodnika na zdjęciu nie chcę eksponować i jestem w stanie w tym celu znieść wszelkie ograniczenia przestrzenne, wystarczy lepsze zaplanowanie sesji niż zrobiłam to w tym przypadku (mowa ponownie o słupie). Dużo zależy od naszych osobistych preferencji, bo komuś innemu może podobać się kompozycja z szerszego kadru. Nie ma tu jasnej odpowiedzi, która ogniskowa jest lepsza.
Jaki obiektyw portretowy do studia a jaki na plener?
Z mojego doświadczenia wynika, że do studia urządzonego we własnym mieszkaniu, gdzie do dyspozycji mamy tylko jeden niewielki pokój, sprawdzą się wyłącznie obiektywy 35 i 50 mm. Są wystarczająco szerokie, żeby oprócz modela objąć trochę tła, np. podczas świątecznych mini sesji rodzinnych albo zdjęć noworodkowych, gdy poszaleliśmy z dekoracjami. Gorzej, gdy dysponujemy tłem, na które nie mamy wpływu, np. śmieci walające się w lesie albo ludzie wchodzący w kadr. Trudniej będzie nam wtedy skomponować zdjęcie.
Kup obiektyw Sigma w Cyfrowe.pl >>
Jeśli natomiast Twoje studio jest duże, masz przynajmniej 4-5 metrów odejścia i lubisz tzw. ciasne portrety (tzn. skupiasz się na twarzach osób i nie przesadzasz z dekoracjami) możesz pokusić się o ogniskową 85 mm.
Ogniskowe 105, 135 mm i większe wg mnie sprawdzą się wyłącznie do portretów w plenerze lub w dużym, profesjonalnym studiu. Tzw. „krótkie teleobiektywy” najciekawiej moim zdaniem rozmywają tło, odcinają modela od tła i skracają perspektywę. Nawet jeśli w tle podczas sesji mieliśmy jakiś nieciekawy fragment miejskiego bałaganu albo krzaczasty park z kawałkiem brzydkiego trawnika to dzięki takim obiektywom i naszym niewielkim staraniom, może to i tak wyglądać ciekawie.
Poniżej zobaczysz kilka zdjęć wykonanych z tej samej odległości różnymi obiektywami. Widać na nich jak mocno będzie różnił się kadr w zależności od użytej ogniskowej. Są to od lewej: 65 mm 2.0, 50 mm 1.4,
35 mm 1.2.
Wpływ obiektywu na przebieg sesji i komunikację z modelami
Pamiętaj, że ogniskowa wpływa nie tylko na wygląd zdjęć, ale też na sposób pracy i jakość Twojej komunikacji z modelami.
Żeby fotografować obiektywami 35 i 50 mm musisz lubić pracę blisko ludzi i umieć zapewnić im psychiczny komfort, mimo że aparatem będziesz im zaglądać niemalże prosto w oczy. Obecność fotografa przed samym nosem niektórych bardzo peszy i tracą wtedy z twarzy naturalne emocje, na miejsce których pojawia się trema i sztuczność.
Ogniskowe 105 czy 135 mm pozwalają zachować bezpieczny dystans i dyskrecję, gdy zależy nam na uchwyceniu spontanicznych emocji. To co jest zaletą, może być równie dobrze przeszkodą, jeśli okaże się, że w lokalizacji, którą wybrałeś, nie możesz się odsunąć, bo przeszkadza Ci ściana, albo przez wiatr lub hałas samochodów modele nie słyszą co, do nich mówisz i odwrotnie.
Jak ogniskowa obiektywu wpływa na wygląd twarzy modela?
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć je w powiększeniu:
W galerii wyżej uszeregowałam zdjęcia od najdłuższej ogniskowej do najkrótszej. Widzisz więc zdjęcia wykonane kolejno obiektywem Sigma 135, 105, 85, 65, 50, i 35 mm. Nie udało mi się wykonać w warunkach plenerowych identycznego kadru każdym z nich, ale nie przeszkadza to w zaobserwowaniu zmian, jakie dzieją się na twarzy modelki.
Na zdjęciu po prawej, czyli wykonanym ogniskową 35 mm widać, że buzia jest najbardziej „okrągła”, uszy i broda uciekają do tylu, wgłąb kadru a najbardziej wyeksponowane są okulary i nos, które wydają się proporcjonalnie większe niż w rzeczywistości.
Na lewym zdjęciu, czyli wykonanym obiektywem Sigma ART 135 mm odległości między oczami, okularami, nosem i ustami są mniejsze, a szyja wydaje się nieco bardziej masywna.
Najbardziej naturalne wydają się środkowe zdjęcia wykonane obiektywami 85 i 65 mm chociaż ja, z przyzwyczajenia wskazałabym drugie od prawej (50 mm) jako swoje ulubione, gdyż taką ogniskową fotografowałam przez większość czasu.
Podsumowanie: jaka ogniskowa do portretu?
Nie ma lepszego sposobu niż praktyka, daj sobie czas na poznanie własnych preferencji. Ja przez pierwsze lata fotografowałam wyłącznie 35 i 50 mm bo wydawały mi się one najbardziej uniwersalne przy ograniczonym budżecie. Korzystałam z nich w reportażu ślubnym, fotografii portretowej, zarówno we wnętrzach jak i plenerze. Z czasem w plenerach zaczął mi przeszkadzać brak odcięcia modeli od tła. Zdjęcia z teleobiektywów wydawały się przy nich jak fotki na sterydach. Dziś dalej posiadam 35 i 50 mm, ale na sporadyczne plenery wypożyczam z obiektywy 85 lub 135 mm, bo tak pracuje mi się najwygodniej. Ty również nie musisz wierzyć w ani jedno słowo napisane przeze mnie wyżej. Możesz sam wynająć sprzęt z Cyfrowe i przetestować go w akcji zanim zdecydujesz się na zakup.
Jaki obiektyw do portretów wybrać? Jaki najlepszy?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze obiektywu do portretów?
Obiektyw do portretów umożliwia wykonywanie najlepszej jakości zdjęć bez względu na to, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z fotografią, czy może zajmujesz się nią zawodowo od wielu lat. Sprzęt powinien być dopasowany do Twojego stylu, marki aparatu oraz oczywiście budżetu, ale można wymienić co najmniej kilka cech, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę w trakcie nabywania najlepszej jakości urządzeń do robienia portretów. Ogniskowa obiektywu odgrywa kluczową rolę.
Teleobiektyw o ogniskowej 55 mm albo 85 mm to idealny wybór do robienia portretów, gdyż ułatwia Ci uchwycenie bardzo ostrych konturów twarzy i jednocześnie wyostrza wszystkie szczegóły. Obiektyw Nikon do portretów wymaga odpowiedniej jasności. Przysłona f/1,4 sprawdzi się doskonale (będziesz mógł wykonywać zdjęcia w szeroko otwartej oraz przymkniętej przysłonie), ponieważ dobrze pracuje się na niej zarówno na dworze, jak i w zamkniętej przestrzeni.
Wielu profesjonalistów za idealny obiektyw portretowy podaje telezoomy 70 do nawet 200 mm oraz f/2,8 w całym zakresie. To sprzęt, w którym niezbędne są umiejętności oraz doświadczenie, ale zaawansowane ustawienia pozwalają na uchwycenie wszystkich detali twarzy, wykorzystanie jasnego światła. Wymagają jednak właściwego podejścia do pracy. Robienie zdjęć portretowych nie należy do łatwych, ale wraz z upływem czasu nabędziesz wprawy.
Cechy charakterystyczne obiektywów do portretów
Obiektyw do portretów powinien zostać wyposażony w szkło stałoogniskowe i to jedna z najważniejszych cech, która wyróżnia go wśród innych modeli. Wykorzystany materiał ma być jasny albo nawet bardzo jasny, a najmniejsza wartość przysłony jest określona jako f/1.4 (możesz wybrać większą wartość). Ogniskowa obiektywu 85 mm to również specyficzna cecha tego modelu. Nie można jej pomylić z żadnym innym.
Obiektyw stałoogniskowymoże zostać zastąpiony innym sprzętem, pod warunkiem, że jego właściwości są zbliżone do wymienionych powyżej. Część fotografów decyduje się na zoom, ale nie jest to klasyczne rozwiązanie. Najważniejsze, żeby obiektyw do portretów albo produkt innej marki zapewniał wysoką jasność, gdyż przekłada się ona na uchwycenie wszystkich detali twarzy, ani jeden pieprzyk, pieg czy kolor nie zostaje zmieniony albo pominięty.
Obiektyw portretowy jest nieodłącznie powiązany z dobrą jakością obrazu. Jest to związane z wymaganiami, jakie są stawiane wszystkim fotografom, którzy decydują się na wykonywanie tego typu zdjęć. Perfekcja dotyczy nie tylko ogólnych zasad, lecz także technicznych aspektów. Dobrze dobrany obiektyw do portretów Nikon pozwala uniknąć aberracji chromatycznych, rozmycia obrazu, otwartej przysłony oraz dystorsji. Miej na uwadze, że zdjęcia zmieniają swój wygląd po opublikowaniu w Internecie, dlatego pamiętaj o wyborze najlepszej rozdzielczości.
Najlepsze obiektywy do portretów — TOP 5
Obiektyw Canon to jedna z propozycji, którą znajdziesz w ofercie sklepu Jest on wprost stworzony do robienia zdjęć, dlatego zwróć na niego szczególną uwagę. Teleobiektyw zmiennoogniskowy doskonale wydobywa wszystkie szczegóły i podkreśla naturalne piękno. Urządzenie wykorzystasz do stworzenia pięknych portretów, ale jednocześnie przyda się do uwieczniania wydarzeń sportowych oraz przyrody. Na uwagę zasługuje intuicyjne kierowanie sprzętem, czyli w krótkim czasie nauczysz się obsługi.
Obiektyw do portretów Canon ułatwi Ci uzyskanie optymalnej ostrości. Urządzenie ma bardzo przydatną funkcję stabilizacji obrazu i zapobiega niekorzystnym skutkom ubocznym wywołanym przez drgania. Ta funkcja przyda Ci się w trakcie robienia zdjęć, kiedy nie masz przy sobie statywu. Na uwagę zasługuje także technologia STM – chodzi o silniczek krokowy pracujący cicho, płynnie i jednocześnie zapewniający regulację ostrości w trakcie kręcenia filmów.
Polecane obiektywy
Wśród najlepszych propozycji sprzętu znajduje się także obiektyw do portretów Sigma. Urządzenie jest kompatybilne z aparatami Nikon i przynosi bardzo dobre rezultaty w trakcie robienia zdjęć. Teleobiektyw nadaje się do fotografowania w każdych warunkach (promienie świetlne nie stanowią problemu). W trakcie wykonywania ujęć na pewno zwrócisz uwagę na dobrą ostrość bez względu na używaną ogniskową oraz szybko działający AF. Ten obiektyw sprawdzi się u amatorów i profesjonalistów.
Obiektyw do portretów Sony to doskonały sprzęt, który łączy w sobie nowoczesną technologię z dobrą jakością, które doskonale sprawdzą się w przypadku lustrzanek. Urządzenia działają intuicyjnie, zapewniają nienaganną ostrość oraz doskonałe kontrasty. Wszystkie szczegóły są widoczne, a to za sprawą stałej ogniskowej. Ułatwia ona pracę osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z fotografią, jeśli więc nie masz dużego doświadczenia, koniecznie spróbuj obiektywu marki Sony. Kąt widzenia jest bardzo podobny do tego, co widzi Twoje oko.
Obiektyw do portretów Nikon to model warty Twojej uwagi. Zaliczany jest do urządzeń standardowych, dlatego fotografowanie jest po prostu bardzo przyjemne i nie wymaga dodatkowych umiejętności. Dobre parametry techniczne, wiele przydatnych funkcji i intuicyjna obsługa – to wszystko wpływa na komfort w trakcie użytkowania. Na uwagę zasługuje także atrakcyjna cena. Fotografowanie bez żadnych ograniczeń jest teraz możliwe dzięki marce Nikon. Dostępne są modele ze stałą oraz zmienną ogniskową — dopasujesz urządzenie do swoich potrzeb.
Jak wybrać ogniskową obiektywu do portretu?
Ogniskowa obiektywu to pojęcie, które musi znać i rozumieć każda osoba korzystająca z aparatu. Nie ma znaczenia, czy jesteś profesjonalistą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z fotografią. Znajomość cech używanego sprzętu przyczynia się do robienia dobrej jakości zdjęć i dobierania ustawień zgodnie z oczekiwaniami oraz warunkami. W przypadku, kiedy decydujesz się na obiektyw z krótką ogniskową (na przykład 18 mm), masz do czynienia ze zdecydowanie szerszym kątem widzenia. Z kolei dłuższe modele (200 mm albo więcej) to węższy kąt widzenia.
Ogniskowa to odległość optyczna od miejsca, w którym światło spotyka się w środku obiektywu i biegnie aż do czujnika aparatu. Wspomniana przestrzeń ma kluczowe znaczenie zarówno w perspektywie zdjęcia, jak i w odwzorowaniu obiektów występujących na ujęciach. Obiektyw szerokokątny doskonale sprawdza się w fotografii portretowej, ale jaka ogniskowa się sprawdzi? Nie ma jednej zasady, gdyż wielu fotografów dobiera ją do swoich umiejętności i sprzętu.
W trakcie robienia portretów najczęściej wybierane są szkła, które znajdują się w przedziale od 70 do 135 mm, ale jak już wspomniano powyżej – to nie jest reguła. Takie wartości pozwalają uniknąć zniekształcenia rysów twarzy, włosów i tła. Dodatkowo zwrócisz uwagę, że nie pojawia się kompresja perspektyw (to zjawisko zwiększające tężyznę, czyli dodające kilka kilogramów). Robione zdjęcia są rzeczywiste i atrakcyjne, a na tym powinno zależeć Ci najbardziej.
Obiektywy z ogniskową 50 mm mogą sprawiać wrażenie rozciągniętych i nieco zniekształconych rysów twarzy. Oczy często wydają się nienaturalnie wyeksponowane, kości policzkowe są bardziej widoczne niż w rzeczywistości, co sprawia, że osoba znajdująca się na portrecie nie wygląda tak atrakcyjnie, jak w rzeczywistości. Zbyt duża wartość ogniskowej również przynosi niekorzystne rezultaty, a mianowicie twarz staje się bardziej spłaszczona.
Reasumując, ogniskowa w obiektywie nie powinna być długa, ale jednocześnie nie może być za krótka. Te cechy przydają się w przypadku robienia wszystkich typów zdjęć, jednak w przypadku, gdy twarz jest najważniejszą częścią zdjęcia, zachowanie właściwych proporcji odgrywa szczególnie istotną rolę. Ważny jest także brak nadmiernego eksponowania konkretnych elementów.
Leave a Comment