Jak wybrać obiektyw?

Jaki obiektyw wybrać? – radzi Marek Arcimowicz, fotograf National Geographic

Ogromna popularność fotografii sprawia, że wiele osób stara się przejść na wyższy poziom zaawansowania, decydując się na zamianę prostego aparatu w telefonie komórkowym na prawdziwy aparat fotograficzny. Rocznie dostaję dziesiątki, jeśli nie setki zapytań o to, jaki aparat lub jaki sprzęt kupić. Oczywiście staram się doradzić w tej kwestii, jednak dziwi mnie stosunkowo mała ilość zapytań o obiektywy. A przecież to głównie optyka, nie aparat, powoduje, że fotografia może już na pierwszy rzut oka różnić się od tej prostej, wykonanej telefonem. No dobrze, ale jaki obiektyw wybrać? Na to pytanie udzielę Ci kompletnej odpowiedzi w cyklu artykułów. Zaczynamy!

Przez zainteresowania do właściwego obiektywu

Oczywiście body jest bardzo ważne – zapewnia nam komfort pracy, jego jakość decyduje o odwzorowaniu kolorów, rozdzielczości, ilości klatek na sekundę, itd. Większość z tych danych łatwo wyrazić w liczbach – one robią wrażenie. Jednak nawet najlepsza matryca w aparacie przeniesie obraz i światło dokładnie takie, jakie przekaże na jej powierzchnię właśnie obiektyw!

Co ciekawe, obiektywy „starzeją się” znacznie wolniej niż korpusy aparatów, kiedy w obecnych czasach premiera goni premierę… Wniosek jest prosty – warto mieć dobre obiektywy, jeśli fotografię traktuje się choć ciut poważniej! A co to znaczy dobry obiektyw? Jaki obiektyw wybrać? Które ogniskowe brać pod uwagę?

Uważam, że najważniejsze jest to, by obiektyw dawał nam taki obraz, jaki potrzebujemy. Tu wszystko zależy od zainteresowań, czyli tematu, oraz od indywidualnej wrażliwości, sposobu fotografowania. Jeśli zastanawiasz się, jaki obiektyw wybrać, postaraj się w pierwszej kolejności sprecyzować swoje fotograficzne zainteresowania. Dobór obiektywu według przeznaczenia jest jak klucz od sukcesu. Dzięki niemu trafny wybór będzie o wiele prostszy.

Jaki obiektyw wybrać na początek?

Za najbardziej uniwersalny – na początek – można uznać zestaw dwóch porządnych zoomów i trzeciego, przynajmniej jednego jasnego obiektywu. Standardowy zoom 24-70 mm (lub podobny) jest poręczny, daje nam szybkość działania ułatwiając kadrowanie w większości sytuacji.

Pierwszy to najczęściej 24-70 mm, drugi 70-200 mm. Trzeci obiektyw zależy od naszych zainteresowań i preferencji. Zwykle jest to standard, czyli 50-ka. Jeśli chodzi o tzw. super-zoom’y – to są one bardziej uzupełnieniem dużego systemu, obiektywami specjalistycznymi – niż podstawowymi.

Obiektywom zoom należy się jeden z przyszłych odcinków mojego cyklu artykułów. Drugi podstawowy zoom o rozpiętości 70-200 mm pozwala na m.in. „wycinanie” ciekawych elementów krajobrazu, portretowanie z dystansu.

Gdy analizujesz jaki obiektyw wybrać, w kolejnym etapie powinieneś poważnie zastanowić się nad przeważającym tematem Twojej fotografii, ulubioną perspektywą, sposobem pracy – i do tego dopasować niezbędne obiektywy.

Wybór zależy więc głównie od tego, co i jak chcemy pokazać. Pamiętaj o tym, że nie ma narzędzi absolutnie uniwersalnych, a im wyższej klasy jest sprzęt – zwykle tym bardziej jest specjalistyczny.

Jaki obiektyw wybrać w zależności od fotografii?

Miłośnicy portretu wybiorą jasny obiektyw 50 mm lub 85 mm

Reporterzy i „streetowcy” 35-kę

Jeśli miałbym wybrać tylko jeden obiektyw do zabrania w podróż, to byłaby 35-ka.

Pejzażyści, fotografowie architektury – znacznie szerszy obiektyw – 20 mm, 15 mm – lub mniej

Krajobrazy dzięki zmienionej perspektywie, typowej dla obiektywów ultra szerokokątnych, nabierają wyjątkowej dynamiki!

A jaki obiektyw wybrać do sportu i fotografowania przyrody?

Do sportu często używa się bardzo długich obiektywów – tu użyto 70-200 mm/2.8, ale spokojnie jest to temat do zrobienia dwa razy dłuższym obiektywem, czy nawet 600 mm. Pozostaje pytanie – kto nam dostarczy tak duży i ciężki sprzęt na wymagający plan zdjęciowy?

Podobnie tu – przy fotografii przyrodniczej – obiektyw odpowiadający 300 mm okazał się minimalną, akceptowalną długością do tematu zdjęcia. Przydałoby się 2x więcej.

Zwykłym obiektywem takich tematów „nie obskoczymy”! Potrzeba macro, które jest też bardzo przydatne do fotografii kulinarnej.

To na początek. Widzisz już zapewne, że wybór obiektywu zależy głównie, od tego co i jak chcemy pokazać.

Jaki zestaw ja zwykle mam ze sobą?

Pracuję na obiektywach marki Sony. Na zlecenie zabieram zawsze szerokokątny zoom 16-35 mm, tele-zoom 70-200 mm i do tego obiektywy 35 oraz 55 mm. To jest zestaw bazowy. Jeśli fotografuję „dla siebie”, zwykle jest to jeden, ewentualnie dwa obiektywy, w zależności od planów.

Zawsze dokładnie analizuję, jaki obiektyw wybrać tym razem. Mam z czego wybierać, w szafce czeka kilkanaście obiektywów – ostatnio najczęściej jest to 35 i 55 mm. Jeśli jadę w podróż – uzależniam zawartość mojej torby od tematyki planowanych zdjęć i możliwości logistycznych. Tak, jak nie kupimy wszystkiego, tak samo nie zmieścimy wszystkiego w naszych torbach :)

Podsumowanie

Właściwy dobór obiektywu jest stosunkowo łatwy, gdy pamiętamy o kilku istotnych rzeczach. W kolejnych odcinkach cyklu, postaram się przybliżyć Tobie wiedzę, która ułatwi dokonanie świadomych wyborów – na zakupach i w trakcie pakowania na plan zdjęciowy. Myślę, że po lekturze moich artykułów będziesz w stanie samodzielnie ocenić jaki obiektyw wybrać dla siebie.

Jeśli powyżej nie znalazłeś wzmianki o obiektywie, który Cię interesuje, śmiało pytaj w komentarzu. Możesz też sprawdzić pełną ofertę obiektywów Sony tutaj.

Top 10 najlepszych obiektywów fotograficznych 2021

Zestawienie TOP 10 APARATÓW pokazało, jakie są najchętniej wybierane aparaty 2021. Pora przyjrzeć się najlepszym obiektywom według Klientów Notopstryk.pl.

Obiektywy fotograficzne - jakie wybierać?

Najpopularniejszy obiektyw 2021 to Canon RF 50mm f/1.8 STM. Jest to odpowiedni obiektyw na rozpoczęcie przygody z systemem R. Klasyczna "pięćdziesiątka" o jasnym świetle, zwartej konstrukcji i dobrych właściwościach optycznych kusi dobrą ceną. Pierwsza pozycja w rankingu wynika też bezpośrednio z popularności bezlusterkowców Canona, których użytkownicy poszukują dobrego obiektywu na start. Co ciekawe, jest to jedyny obiektyw japońskiego producenta w TOP 10 obiektywów Notopstryk.pl

Dominatorem BESTSELLERÓW 2021 okazała się Sigma. Japoński producent oferuje szeroki wachlarz obiektywów, które wpisują się w potrzeby użytkowników sprzętu fotograficznego. Najczęściej wybierane obiektywy to obiektywy stałoogniskowe - 16mm, 30mm, 35mm i 50mm a także standardowe zoomy 18-35 i 24-70. W zestawieniu brak jest teleobiektywów. Sigma jest doskonałą alternatywą dla z reguły droższych obiektywów systemowych, przy czym oferuje świetną jakość optyczną, dobre wykonanie i szereg mocowań m.in do Sony-E, Micro 4/3 czy Canon EF. Doceniają to klienci, co przekłada się na ich wybory.

Miłośnicy systemu Micro 4/3 chętnie decydowali się na obiektyw Zuiko 45mm f/1.8. Portretówka od Olympusa z pewnością kusi świetną plastyką obrazu i dobrą ceną.

Jedynym teleobiektywem w zestawieniu jest Tamron 70-180 f/2.8 Di III VXD. Przystępny cenowo i doskonały optycznie jest chętnie wybierany jako alternatywa 70-200 dla Sony.

Jaki obiektyw kupić w 2022? Jaki obiektyw wybrać? Stałka czy zoom? Jeżeli zadajesz sobie te pytania, poniższy ranking pomoże Ci dokonać wyboru.

Jak wybrać obiektyw?

Wybór najlepszego obiektywu to skomplikowana sprawa. W zależności od tego, co fotografujecie i jakiego systemu używacie, będzie się to różniło. Portreciści cenią sobie przeważnie dłuższe ogniskowe, natomiast miłośnicy krajobrazu lubią obiektywy szerokokątne.

Już na wstępie powiem, że najlepszym wyborem zawsze będą obiektywy systemowe, czyli takie, która zostały zaprojektowane i stworzone przez producenta waszych aparatów. Przykładowo - do Canona kupicie obiektywy Canona, do Nikona będą Nikkory, a do Sony... np. Carl Zeiss! Zwróćcie przy tym uwagę na to, czy potrzebujecie obiektywu do lustrzanki czy bezlusterkowca. Mocowania różnią się od siebie, ale w niektórych przypadkach można zastosować adaptery, umożliwiające wykorzystywanie obiektywów z lustrzanek w bezlusterkowcach.

Te szkła będą zawsze najlepiej współpracowały w kwestii przesyłania elektronicznych danych o przysłonie, ostrości oraz korekcji artefaktów (dystorsja, aberracja chromatyczna). Niestety te są przeważnie bardzo drogie.

TYPY POPULARNYCH MOCOWAŃ

Interesującą alternatywą do obiektywów systemowych, są konstrukcje firm niezależnych, jak: Sigma, Tamron, Tokina, Laowa (Venus Optics), Samyang, 7artisans, Yongnuo czy innych. W takim wypadku trzeba dobrze przemyśleć wybór, ponieważ te obiektywy mogą, ale nie muszą, inaczej pracować w zależności od korpusu konkretnego producenta.

Inną alternatywą dla drogich, współczesnych obiektywów, są stare szkła z czasów fotografii tradycyjnej. Na popularnych portalach aukcyjnych znajdziecie często obiektywy z mocowaniem M42, które za pomocą specjalnego adaptera można stosować we współczesnych aparatach - oczywiście nie będziecie wtedy mogli korzystać z automatycznego sterowania przysłoną ani autofokusa.

Jaką ogniskową wybrać?

Pierwsze, co musimy wziąć pod uwagę przy wyborze obiektywu to ogniskowa, a właściwie kąt widzenia obiektywu. Ogniskowa jest parametrem niezmiennym, kąt widzenia obiektywu zależy jeszcze od wielkości matrycy do jakiej go mocujemy. Zazwyczaj odnosimy się do kątów widzenia matrycy małoobrazkowej, która ma podobne wymiary do filmu małoobrazkowego, czyli 36 x 24 mm . Jeżeli mamy do czynienia z mniejszymi matrycami, wtedy należy przeliczyć ogniskową, np. z matrycą APS-C jest to zazwyczaj mnożnik x1,5-1,6 i wtedy otrzymujemy ekwiwalent ogniskowej dla małego obrazka (pełnej klatki). Jednym słowem obiektyw 50 mm dla matrycy APS-C, daje kąt widzenia zbliżony do obiektywu o ogniskowej 50 mm dla pełnej klatki. W przypadku matryc systemu Mikro Cztery Trzecie, mnożnik ogniskowej wynosi x2, ponieważ są one dosłownie połowę mniejsze niż klatka filmu małoobrazkowego.

NIkon Z6 i Nikkor Z 35 mm f/1.8 S

Do dyspozycji mamy obiektywy szerokokątne, standardowe, teleobiektywy oraz zoomy (obiektywy zmiennoogniskowe), które pokrywają większy zakres ogniskowych niż obiektywy stałoogniskowe, które oferują jedną ogniskową. Innymi słowy - "stałki" nie pozwolą wam zoomować obrazu.

Co to jest obiektyw ultraszerokokątny (UWA)?

Obiektywy ultraszerokokątne (UWA) oferują ogniskowe do 24 mm i są to szkła, które dość mocno zniekształcają obraz, szczególnie ten widziany z bliska. Ultraszerokokątnym obiektywem, w którym te wady można dobrze zaobserwować to szkło typu rybie oko (Fisheye), czyli obiektyw obejmujący kąt widzenia 180 stopni albo więcej. Tego typu szkła są wykorzystywane w ciasnych wnętrzach, przy fotografii kreatywnej, w architekturze, krajobrazie, często takim obiektywem wykonywano zdjęcia na okładki muzycznych albumów - zwłaszcza hip-hopowych.

Co to jest obiektyw szerokokątny

Obiektywy szerokokątne zawierają się w ogniskowych 24 - 35 mm, które dla pełnej klatki daje kąt widzenia 84 - 63 stopni . Są to obiektywy, które nie mają już tak widocznej dystorsji, więc obraz prezentuje się bardziej naturalnie. Delikatnie też oddalają obraz w porównaniu z tym, co widzi oko ludzkie. Są to ogniskowe często stosowane w fotografii ulicznej i dokumentalnej ponieważ obejmują już na tyle dużo, że można pokazać kontekst sytuacji i jednocześnie dają realistyczny obraz.

Canon EOS 5D Mark III z obiektywem Sigma 35 mm f/1.4 ART DG HSM

Co to jest obiektyw standardowy?

Obiektywy standardowe zawierają się w ogniskowych 35 - 70 mm (63 - 34 stopnie). Ogniskowe 35 - 50 mm "widzą" podobnie do ludzkiego oka (dokładnie ogniskowa 43 mm), są to też często obiektywy, które występują w wielu wersjach, z różną jasnością (otworem względnym przysłony), jakością wykonania i optyki, dzięki czemu łatwo coś dobrać w rozsądnej cenie. Na początek przygody z fotografią warto wyposażyć się w obiektyw 35 mm albo 50 mm o przysłonie f/1.8, który pozwala już widocznie rozmyć tło i pobawić się głębią ostrości. Takie szkła w większości systemów są stosunkowo tanie. Obiektywy tego typu sprawdzą się w codziennej fotografii, portrecie, reportażu.

Canon EOS R z obiektywem Canon RF 50 mm f/1.2L USM

Co to jest teleobiektyw?

Teleobiektywy zaczynają się od 70 mm i do 105 mm świetnie nadają się do wąskich portretów, szczególnie te jasne (o dużym otworze względnym przysłony) dając wręcz papierową głębię ostrości i ładne, plastycznie rozmyte tło, dzięki czemu fotografowana osoba odcina się od tła.

Często dłuższe jasne zoomy zaczynają się od 70 mm i kończą na 200 mm, są to obiektywy wykorzystywane często przez reporterów, fotografów gwiazd i eventów. Pozwalają zrobić wąski i szerszy portret, oraz dają na tyle duże powiększenie, że nawet z daleka można wykonać czytelne zdjęcia.

Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS

Dłuższe teleobiektywy o ogniskowej 200 - 600 mm to zazwyczaj specjalistyczne obiektywy do fotografii sportowej, dzikiej przyrody czy gwiazd, czyli wszystkiego do czego nie możemy podejść, albo co jest daleko i się płoszy. Osoby, które chciałyby spróbować tego rodzaju fotografii namawiałbym na jasnego zooma z telekonwerterem, albo na początek w ogóle wyposażyć się w telekonwerter, który pozwoli przybliżyć obraz nawet dwukrotnie, powiększając ogniskową z 200 mm do 400 mm, co pozwala już fotografować większe ptaki i zwierzęta.

Jaka przysłona jest najlepsza?

Światłosiła obiektywu to drugi parametr, który trzeba wziąć pod uwagę decydując się na obiektyw. Jest to maksymalny względny otwór przysłony, jaki oferuje dany obiektyw. Im mniejsza wartość tym lepiej, bo oznacza to, że obiektyw może przepuścić dużo światła, dzięki czemu możemy fotografować w słabym oświetleniu z zachowaniem krótkich czasów otwarcia migawki (krótszymi niż ciemniejszymi obiektywami). Jedna działka przysłony jest odpowiednikiem 1EV, albo jednej podziałki w czasie ekspozycji, więc przymykając przysłonę możemy to zrekompensować wydłużając czas ekspozycji i odwrotnie.

Kolejną zaletą jasnych obiektywów jest mała głębia ostrości. Dotyczy to bardziej obiektywów portretowych i o dłuższych ogniskowych, niż szerokokątnych, chociaż jasny szeroki kąt będzie bardziej rozmywał tło niż jego ciemniejszy odpowiednik. Kiedyś na manualnych obiektywach była podziałka głębi ostrości, która informowała o jej zakresie na konkretnych wartościach przysłony. Współczesne aparaty pozwalają przymknąć przysłonę, dzięki czemu możemy podejrzeć jak będzie wyglądała głębia ostrości.

Obiektywy makro

Jeżeli chcecie się zagłębić w świat makro i fotografować małe obiekt, powinniście wybrać obiektyw dedykowany do tego rodzaju fotografii. Im większy stosunek odwzorowania, tym mniejsze obiekty będziemy mogli sfotografować. Niektóre obiektyw mają tryb makro, który uruchamiamy przesuwając specjalny pierścień, inne po prostu pozwalają na fotografowanie z bliska. Zazwyczaj obiektywy makro mają standardowe (50 - 65 mm) i dłuższe ogniskowe. Na początek warto zainteresować się obiektywem, który pozwala fotografować w skali 1:1, albo przynajmniej 1:2.

Canon EOS 5D Mark III i Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO VC USD

Obiektywy Tilt-Shift

Kolejną grupą specjalistycznych obiektywów, dedykowanych do fotografii architektury i wnętrz są obiektywy Tilt-Shift. Pozwalają one na pokłony dzięki czemu możemy korygować perspektywę, wyciągając ściany, albo budynki.

Jakie obiektyw jest najlepszy?

Według mnie najlepszym wyborem na początek przygody fotograficznej, jest standardowa 50-tka z przysłoną f/1.8. U większości producentów kosztuje ona stosunkowo niewiele, a pozwoli zapoznać się z przeważnie lepszym obiektywem, niż ten dodawany do zestawu z aparatem, a brak zmiennej ogniskowej narzuci wam konieczność myślenia nad kadrami.

Canon EOS 6D i Canon EF 50 mm f/1.8 STM

Wszystko też zależy od indywidualnych upodobań fotografa, jego potrzeb i zasobności portfela. Bez względu na system, którym aktualnie pracuję, staram się mieć zawsze 2 ogniskowe (dla pełnej klatki). Są to 35 mm oraz 50 mm. Opcjonalnie sięgam po obiektyw 85 mm lub 135 mm przy fotografii portretowej, natomiast do kręcenia vlogów i wideo z podróży wybieram szerszy kąt - 24 mm.

Leave a Comment