Akumulator e-roweru: wskazówki, zamienniki, mity i prawdy

  1. Home
  2. Tripod Cold Wiedza
  3. Akumulator e-roweru: wskazówki, zamienniki, mity i prawdy

Akumulator e-roweru: wskazówki, zamienniki, mity i prawdy

Strona główna

Mobilność

Każdy, kto jeździ na rowerze elektrycznym, ma styczność z technologią akumulatorów. Utrzymują się mity i dobre intencje, które nie zawsze muszą się zgadzać. Podpowiemy, na co należy zwrócić uwagę przy wymianie baterii, o czym należy pamiętać podczas ich ładowania, rozładowywania i utylizacji oraz kiedy po prostu nadszedł czas na nową baterię.

Jeśli spojrzysz na obecne modele e-rowerów, jedno jest bardzo zauważalne: projektanci i inżynierowie starają się dyskretnie ukryć urządzenie magazynujące energię. Zwykle dzieje się to w dolnej rurze ramy. Ale jedno jest jasne dla wszystkich zainteresowanych pedelekami – nic nie działa z e-rowerem bez baterii.

Stan aktualny: zalety akumulatora litowo-jonowego

Prawie każdy pedelec i S-Pedelec jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy. Być może znasz już tę technologię baterii ze swojego smartfona. Przerażający efekt pamięci, z którym musiały zmagać się akumulatory niklowo-kadmowe i inne systemy magazynowania energii, nie istnieje w przypadku akumulatorów litowo-jonowych. Częste wyładowania niezupełne nie przeszkadzają nowoczesnej baterii do rowerów elektrycznych, nawet jeśli to uprzedzenie się utrzymuje.

Ile mocy jest w typowej baterii do e-roweru?

Większość akumulatorów do rowerów elektrycznych oferuje obecnie pojemność od 300 do 700 watogodzin. W przypadku kombinacji silnika i akumulatora, takich jak testowany przez nas e-rower Cooper z silnikiem piasty Zehus, pojemność jest mniejsza. Z drugiej strony firmy takie jak Bosch oferują systemy podwójnego akumulatora, składające się z dwóch akumulatorów po 500 watogodzin każdy, które są przydatne na przykład w rowerach e-cargo.

Z reguły im większą pojemność ma akumulator do e-roweru, tym jest cięższy i tym dłużej trwa pełne naładowanie. Typowy akumulator do pedeleków waży od 2,5 do 3,5 kilograma; Musisz zaplanować od dwóch do siedmiu godzin na ładowanie, gdy bateria jest całkowicie rozładowana. Zawsze używaj oryginalnego zasilacza producenta.

A jaki jest zasięg baterii do pedeleków?

Trudno o ogólną odpowiedź na to pytanie, ponieważ na zasięg e-roweru wpływa wiele czynników. Największe dźwignie pod względem żywotności baterii to:

Stopień wspomagania silnika (Eco, Tour, City, Sport, Boost itp.)

Masa całkowita (kierowca i rower elektryczny)

Rodzaj opon i ciśnienie powietrza

Rodzaj podłoża

Stoki

Warunki pogodowe i wiatrowe

Kadencja (jeśli pedałujesz powoli, zużywasz więcej energii elektrycznej)

prędkość

Temperatura na zewnątrz

Żywotność: Jak prawidłowo naładować baterię, czy częściowe ładowanie jest problemem?

Nie wszyscy producenci udostępniają opinii publicznej informacje o przewidywanej długości życia swoich baterii. Ogólna zasada mówi, że nowoczesny akumulator do rowerów elektrycznych ma typową żywotność około pięciu lat. Zwykle odpowiada to od 500 do 1000 cykli ładowania.

Dobrze wiedzieć: cykl ładowania to całkowite naładowanie całkowicie rozładowanego akumulatora. Więc jeśli w pełni naładujesz baterię, która jest rozładowana w 50 procentach, odpowiada to tylko połowie cyklu ładowania. Aby wydłużyć żywotność akumulatora Pedelec, należy wziąć sobie do serca kilka ogólnych wskazówek:

Nawet jeśli nie ma efektu pamięci, bateria jest całkowicie rozładowana, jeśli nie działa.

Nieużywany akumulator najlepiej przechowywać w temperaturze od 0 do 20 stopni, przy poziomie naładowania od 30 do 60 procent (źródło: Bosch).

Przed czyszczeniem roweru elektrycznego wyjmij baterię. W żadnym wypadku nie należy go czyścić myjką wysokociśnieniową, ale wilgotną ściereczką.

Zawsze używaj oryginalnego zasilacza i, jeśli to możliwe, nadzoruj proces ładowania.

Wymiana baterii i recykling

Po pięciu latach lub po 1000 cyklach ładowania akumulator oczywiście nie jest od razu bezużyteczny, ale jego wydajność uległa pogorszeniu i należy znaleźć zamiennik. Potem robi się drogo – oryginalna bateria z odpowiednim systemem zarządzania baterią (BMS) kosztuje około 400-800 euro. Więcej informacji na temat kosztów eksploatacji e-roweru można znaleźć tutaj na netzwelt. Tam również wyjaśniamy, co powoduje typowe ładowanie baterii pod względem kosztów energii elektrycznej.

Zużyty akumulator można zutylizować w wyspecjalizowanym punkcie sprzedaży lub przechowywać jako akumulator rezerwowy. Być może przyniesie ci decydujące dodatkowe kilometry na wyjątkowo długiej wycieczce rowerowej. Z drugiej strony należy powstrzymać się od odświeżania zużytych baterii i wietrznych ofert internetowych. Zwłaszcza, że ​​ceny profesjonalnej naprawy akumulatora do e-bike'a są zbliżone do ceny zastępczego zasobnika energii. Na następnej stronie znajdziesz wiele innych interesujących wiadomości i wskazówek dotyczących e-rowerów na naszej stronie przeglądu.

»Wskazówka: Najlepsi dostawcy VPN dla większego bezpieczeństwa i ochrony danych

Nie przegap niczego dzięki biuletynowi NETZWELT

W każdy piątek: Najbardziej pouczające i zabawne podsumowanie ze świata technologii!

... jeszcze więcej NETWORLD dla Twojej skrzynki pocztowej

Przeczytaj wcześniej naszą politykę prywatności. Szczegółowe informacje i inne opcje subskrypcji NETZWELT można znaleźć na powiązanej stronie.

Leave a Comment