Proste narzędzie do sprawdzania czy obiektyw pokryje matrycę wybranej kamery

  1. Home
  2. Podziel Się Obiektywu
  3. Proste narzędzie do sprawdzania czy obiektyw pokryje matrycę wybranej kamery

Proste narzędzie do sprawdzania czy obiektyw pokryje matrycę wybranej kamery

Jaki obiektyw do filmowania

Chcesz filmować i oczekujesz świetnej jakości obrazu, plastyki lepszej niż to co oferują najlepsze smartfony. Oto wybór najciekawszych obiektywów do filmowania dla aparatów systemowych takich jak Canon, Nikon czy Sony.

Obiektyw to równie ważny co korpus aparatu (ew. korpus kamery) element zestawu fotograficznego (filmowego), a jego własności w nie mniejszym stopniu decydują o jakość uzyskiwanego obrazu. W przypadku wideo realizowanego lustrzanką bądź bezlusterkowcem, obiektym jest nawet jeszcze bardziej krytycznym elementem, bo nie ma tu miejsca ani czasu na pomyłki.

Jaki dobry obiektyw do filmowania?

W naszym poprzednim zestawieniu proponowanych obiektywów proponowaliśmy te, które sprawdzą się przy fotografii portretowej. Czy można je użyć również do filmowania? Odpowiedź będzie twierdząca, bo obiektyw to obiektyw, ale są sprzęty lepiej spełniające wymagania filmowców. Oczywiście w tym przypadku mówimy o dostępnych w rozsądnej cenie akcesoriach, odkładając na bok zaawansowane i bardzo drogie konstrukcje, które wymagają inwestycji nie tylko kwotowej, ale również ze względu na potrzebną infrastrukturę.

Najlepsze obiektywy do filmowania

W czym obiektyw systemowy jest lepszy od obiektywu w smartfonie

Filmowanie aparatami systemowymi to rzecz, z którą mamy do czynienia od dawna. Tak dawna jak filmować potrafiły smartfony. Te dziś podkopują pozycję aparatów cyfrowych w tradycyjnych zastosowaniach, ale to samo czynią również w świecie filmu. Co zatem może systemowy obiektyw do filmowania zaoferować, czego mniejsi nie potrafią?

Po pierwsze obiektyw połączony jest z aparatem wyposażonym w duży sensor. Choć to cecha nie obiektywu, ale właśnie dzięki temu uzyskamy lepsze rezultaty w słabszym oświetleniu, z którym możemy nie tak rzadko mieć do czynienia realizując nasze filmowe projekty. Poza tym, gdy korzystamy z mocno otwartej przysłony dostajemy ładne rozmycie tła, powstające całkowicie w sposób naturalny, a nie za sprawą zabiegów sprzętowo-programowych jak to ma miejsce w nowszych smartfonach. Sam obiektyw oferuje też lepszą konstrukcję niż niewielkie szkło w smartfonie.

Obiektyw do filmowania, a profesjonalny obiektyw filmowy?

Nasze zestawienie celuje w użytkowników, którzy chcą filmować, ale jeszcze nie zakładają studia filmowego. Dlatego nasze obiektywy to sprzęt najczęściej pozbawiony cech typowego obiektywu filmowego. Nadaje się zarówno do filmowania jak i fotografowania. Tym co je wyróżnia to konstrukcja zapewniająca cichą i szybką pracę.

Obiektywy filmowe to spora już inwestycja, ale są marki, które oferują tańsze i przyzwoite rozwiązania tego typu

Profesjonalny obiektyw filmowy wyposażony jest ponadto w niezależne i precyzyjne pierścienie do ręcznej regulacji przesłony, stopnia rozmycia tła, ostrości. Poza tym konstrukcja takich obiektywów gwarantuje zachowanie rozmiaru w trakcie ogniskowania czy zoomowania, a także wprowadza takie elementy jak zębatki, dla płynnego sterowania ich ustawieniami.

Nasze propozycje obiektywów do filmowania

Poniżej prezentujemy kilka najciekawszych obiektywów do filmowania. Nie jest to ostateczny wybór, bardzo wiele zależy od tego jaki charakter będą miały nasze filmy, ale nasze zestawienie to dość uniwersalny wybór przy zachowaniu rozsądnej ceny. Proponowane obiektywy są dopasowane do danego systemu foto, ale najczęściej znajdziemy ich odpowiedniki u innych producentów o podobnych, a nawet tych samych parametrach. Z kolei Sigma czy Samyang (znany też jako Rokinon) oferują produkty dla wielu systemów.

Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Ocena benchmark.pl

4,5/5 Obiektyw Sigma z serii DC trafi w gusta filmujących aparatami z sensorami APS-C (jest także wersja dla systemu Mikro 4/3), a tych nie brakuje. Efektywny zakres ogniskowych to od 27 do 52 mm, a to czyni ten obiektyw wysoce uniwersalnym przy zachowaniu dużej jasności. Obiektyw wyposażono w cichy i szybki silnik ultradźwiękowy (HSM) oraz dziewięciolistkową przysłonę. Konstrukcja przeciwdziała powstawaniu wad obrazu i pozwala oczekiwać wyjątkowej ostrości obrazu. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu zmiennoogniskowy, szerokokątny

Ogniskowa 18-35 mm

Wartość przysłony (min) 16

Minimalna odległość ostrzenia 0.28 m

Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM Ocena benchmark.pl

4,5/5 Nawet jeszcze całkowicie nieobeznany z filmem użytkownik, o niesprecyzowanych planach na przyszłość, może spróbować swoich sił bez dużych nakładów finansowych. Tę możliwość zapewni w przypadku systemu Canon prosty obiektyw dla lustrzanek z sensorem APS-C. Nie jest on zbyt jasny, ale nie zabrakło w nim stabilizacji obrazu i cichego oraz precyzyjnego silnika krokowego, elementów przydatnych filmującym aparatem bez dodatkowych akcesoriów i zdających się często na automatykę. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu zmiennoogniskowy, standardowy

Ogniskowa 29-88 mm

Wartość przysłony max 4

Wartość przysłony (min) 32

Minimalna odległość ostrzenia 0.25 m

Samyang Cine 85mm T1.5 Ocena benchmark.pl

4,5/5 Ten, a także 35 mm jego wariant, obiektyw to tania propozycja dla osób, które poszukują manualnego obiektywu o cechach profesjonalnego sprzętu filmowego. To obiektywy cenione zarówno przez wideoblogerów jak i twórców klasycznych form filmowych. Dostępny w wersjach dla różnych systemów foto-wideo. W przypadku 85 mm szkła dostajemy bardzo dobrą ostrość, pięknie rozmyte tło, a to oznacza że sprawdzi się ono przy filmowaniu scen, w których koncentrujemy się na konkretnym motywie. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu stałoogniskowy, teleobiektyw

Ogniskowa 85 mm

Wartość przysłony max 1.5

Wartość przysłony (min) 22

Minimalna odległość ostrzenia 110 m

Sony E 50mm f/1.8 OSS Ocena benchmark.pl

4,5/5 Aparaty Sony oferują wiele funkcji, które zachęcają do ich wykorzystania przy filmowaniu. Jeśli nie jesteście jeszcze zdecydowani co będzie przewodnim tematem waszych filmów, dobrym wyborem jest 50 mm obiektyw. Ma dużą jasność i wbudowany mechanizm optycznej stabilizacji. Nie jest to seria G Master, ale będziecie zadowoleni. Nie tylko z ceny, ale i jakości obrazu. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu stałoogniskowy

Ogniskowa 50 mm

Wartość przysłony max 1.8

Wartość przysłony (min) 22

Minimalna odległość ostrzenia 0.39 m

Nikon Nikkor 50mm f/1.8G AF-S Ocena benchmark.pl

4,5/5 Ten sam obiektyw proponowaliśmy przy okazji zestawienia szkieł portretowych. Jest to tak prosta, a zarazem dobra konstrukcja, że również filmujący docenią jej zalety. W tym praktyczną ogniskową, niewielkie rozmiary, które ułatwią umieszczenie i ustabilizowanie aparatu z tym obiektywem na statywie lub co bardziej prawdopodobne na gimbalu. Jest to obiektyw konstrukcyjnie dedykowany aparatom pełnoklatkowym, ale nie stoi nic na przeszkodzie by użyć go również z aparatami APS-C. Tym razem jednak będzie to już około 75 mm, a przy filmowaniu to już wymagająca zaplanowanego scenariusza ogniskowa. Podobny obiektyw ma w swojej ofercie Canon. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu stałoogniskowy

Ogniskowa 50 mm

Mocowanie obiektywu Nikon F

Wartość przysłony max 16

Minimalna odległość ostrzenia 0.45 m

Nikkor Z 24-70 f/2.8 S Ocena benchmark.pl

4,5/5 To kolejny obiektyw, który doskonale sprawdzi się zarówno przy fotografowaniu jak i filmowaniu. W przypadku filmujących możemy tu oczekiwać uniwersalnego zakresu ogniskowych (od szerokiego kąta na 24 mm do początków tele przy 70 mm), zachowania wysokiej jakości obrazu w całym kadrze i sprawnej pracy elementów mechanicznych. Obiektyw dedykowany jest pełnoklatkowym bezlusterkowcom Nikon Z, podobne konstrukcje oferuje każdy liczący się producent aparatów jak i filmy niezależne. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu zmiennoogniskowy, standardowy

Ogniskowa 24-70 mm

Wartość przysłony max 2.8

Wartość przysłony (min) 22

Minimalna odległość ostrzenia 0.38 m

Najatrakcyjniejszy obiektyw do filmowania naszym zdaniem to:

Chciałbym tu napisać, że każdy 50mm obiektyw o jasności f/1,8, który stanowi atrakcyjniejszą cenowo, a wciąż świetną i tanią ofertę. Byłoby to powtarzanie oświadczenia z wyboru obiektywów portretowych i choć słuszne, to zdecydowałem się wyróżnić obiektyw Sigma 18-35 mm. Sprawdza się on szczególnie dobrze w sytuacjach, gdy korzystamy z ogniskowania w trybie Live View, a z takim reżimem pracy mamy do czynienia filmując.

Sigma gwarantuje świetną jakość obrazu i kąt widzenia od szerokiego do standardowego przy dużej jasności f/1,8. Nie uzyskamy tu mocno rozmytego tła, ale uniwersalność tego szkła rekompensuje niedostatek zakresu ogniskowych.

Może cię też zainteresować:

jakie wybrać 2.8mm czy 3.6mm?

Przysłona obiektywu kamery to mechanizm regulacji otworu, przez który przechodzi światło, aby dostać się do kamery. Mierzony jest w liczbie aperturowej F.

Przysłona obiektywu może być regulowana ręcznie (manual iris), dostosowywać się do warunków oświetleniowych automatycznie (auto iris) lub są też w sprzedaży obiektywy bez przysłony (no iris).

Ilość przepuszczanego światła w zależności od przysłony – F1.0 – 100%, F1.4 – 50%, F2.0 – 25%, F2.8 – 12.5%, F4.0 – 6.25%, itd.

Dlatego ważne jest, aby wybrać odpowiedni typ przysłony do konkretnych celów. Obiektywy ze stałą przysłoną ręczną są zwykle używane w pomieszczeniach, w których nie następują duże zmiany światła, takich jak biura, szkoły czy sklepy. Z kolei obiektywy z automatyczną przysłoną, które dostosowują się do zmian oświetlenia są idealne do zastosowań zewnętrznych, w których występują częste zmiany poziomu natężenia światła.

Zwykle w obiektywach stałoogniskowych wartość przesłony określona jest przez producenta. W praktyce wartość apertury decyduje o tym, czy obiektyw klasyfikowany jest jako jasny (większy otwór względny, niższa liczba aperturowa, więcej światła transmitowanego) lub ciemny (mniejszy otwór względny obiektywu, wyższa liczba aperturowa, mniej światła transmitowanego).

Jest jeszcze jeden istotny parametr związany z przesłoną. Pasjonaci fotografii znają ją doskonale, to głębia ostrości.

Jest to parametr stosowany w optyce do określania zakresu odległości, w którym obiekty obserwowane przez kamerę sprawiają wrażenie ostrych (to znaczy mają wyraźne, nierozmazane kontury).

Duża głębia ostrości zapewnia ostrość większości elementów, natomiast mała (czyli precyzyjne ustawienie ostrości na fotografowany element i nieostre tło), bywa pożądana przy zdjęciach portretowych i artystycznych, gdyż wyodrębnia fotografowany obiekt na tle otoczenia.

Bezpośrednio na głębię ostrości mają wpływ następujące czynniki:

przysłona – im mniejszy pozostawiony jest otwór względny (czyli im wyższa liczba przysłony, na przykład 16 lub 22), tym większa głębia ostrości;

ogniskowa obiektywu – im długość ogniskowej jest mniejsza, tym większa jest głębia ostrości (obiektywy szerokokątne posiadają dużą głębię ostrości, teleobiektywy – małą);

odległość, na jaką ustawiona jest ostrość obiektywu (dystans między obiektem, a aparatem) – im odległość ta jest większa, tym większa głębia ostrości.

Pośrednio na głębię ostrości wpływa również rozdzielczość i wielkość matrycy światłoczułej.

Proste narzędzie do sprawdzania czy obiektyw pokryje matrycę wybranej kamery

Firma CVP, jeden z czołowych dystrybutorów profesjonalnego sprzętu wideo w Wielkiej Brytanii i Europie, stworzyła proste do użycia narzędzie online, służące do sprawdzania, czy dany obiektyw pokryje matrycę wybranej przez nas kamery oraz czy optyka ma wystarczającą rozdzielczość, by nagrywać w interesującym nas standardzie rozdzielczości obrazu.

Narzędzie można było zobaczyć w czasie CVP Creative Experience w czasie BSC Expo 2019 w Londynie. Jon Fry, dyrektor ds. sprzedaży w CVP, powiedział: „Każdego dnia klienci pytają nas: „Czy ten obiektyw będzie współpracować z tą matrycą?”

Pomyśleliśmy, że stworzenie wizualnej bazy danych byłoby wstępnym przewodnikiem pokazującym, jak dany obiektyw będzie działać z konkretną kamerą lub jako porównanie pokrycia różnych kamer przy użyciu tego samego obiektywu. Oczywiście zawsze zalecamy wykonanie odpowiednich testów, aby sprawdzić pełen zakres właściwości aparatu i obiektywu, ale to narzędzie online oferuje bardzo użyteczny i prosty punkt wyjścia „.

R E K L A M A

Proste narzędzie, dużo informacji

“LENS COVERAGE AND CAMERA COMPARISON TOOL” zapewnia:

sprawdzenie czy dany obiektyw pokryje w pełni wybraną matrycę,

porównanie pola widzenia obiektywu dla danego formatu nagrywania,

porównanie informacji o matrycach oraz obiektywach.

Aplikacja webowa dostarcza ponadto wiele szczegółowych informacji dotyczących wybranych kamer czy obiektywów.

Dodatkową funkcją jest możliwość porównania dwóch różnych kamer oraz formatów nagrywania.

Przydatne dla profesjonalistów, ciekawe dla amatorów

Narzędzie to pozwoli na lepsze dobranie kamer oraz obiektywów do oczekiwanych rezultatów, a także na dopasowanie do siebie dwóch różnych kamer lub obiektywów, gdy nie możemy użyć dwóch identycznych zestawów.

Narazie aplikacja posiada tylko informacje o kamerach oraz obiektywach filmowych. Nie znajdziemy tutaj informacji o bezlusterkowcach czy popularnych szkłach dla konsumentów.

Na pewno będzie to jedno z przydatnych narzędzi dla profesjonalistów, dla amatorów może służyć jako ciekawostka lub źródło nauki na temat właściwości optycznych różnych obiektywów czy różnic zależnych od formatu nagrywania

Narzędzie jest dostępne tutaj .

Leave a Comment