poradnik dla początkującego fotografa

Wszystko, co początkujący fotograf powinien wiedzieć o środowisku Adobe

Jako początkujący fotograf chcesz, aby efekty Twojej pracy były profesjonalne? Warto wybrać sprawdzone programy do obróbki zdjęć, zależnie od swoich potrzeb. Pamiętaj, że każdy z nich ma okres próbny, podczas którego nie musisz za nic płacić. W tym czasie bez problemu określisz czy potrzebujesz danego programu i jakie korzyści daje. Środowisko Adobe oferuje wiele aplikacji, które idealnie nadają się do pracy fotografa bądź grafika komputerowego.

Adobe Photoshop

To jeden z najpopularniejszych programów graficznych. Abonament gwarantuje Ci aktualizacje i nowe rozwiązania. Wielu profesjonalnych fotografów używa tylko Photoshopa do obróbki swoich zdjęć. Nada się także do tworzenia różnego rodzaju fotomontaży. Niektóre funkcje, które zapewnia program:

usuwanie niechcianych elementów z fotografii – może się wydawać skomplikowaną operacją, ale istnieje wiele poradników, które ją ułatwią,

– może się wydawać skomplikowaną operacją, ale istnieje wiele poradników, które ją ułatwią, korygowanie wad obiektywów – na początku drogi często nie stać nas na najdroższy obiektyw, więc z pomocą Photoshopa można usunąć wszelkie niekształcenia geometryczne, aberracje chromatyczne i inne wady,

– na początku drogi często nie stać nas na najdroższy obiektyw, więc z pomocą Photoshopa można usunąć wszelkie niekształcenia geometryczne, aberracje chromatyczne i inne wady, dostosowanie kolorystyki zdjęć w nieograniczonym zakresie – nasycenie kolorów można zmieniać do woli i wybrać ten obraz, który najbardziej nam odpowiada,

– nasycenie kolorów można zmieniać do woli i wybrać ten obraz, który najbardziej nam odpowiada, łączenie kilku zdjęć ze sobą – umożliwia połączenie różnych elementów z danych fotografii, np. gdy na jednym zdjęciu ważny obiekt jest źle oświetlony, ale na kolejnym wygląda dobrze, więc w takiej sytuacji można wyciąć ten obiekt i przenieść na docelowy obraz,

– umożliwia połączenie różnych elementów z danych fotografii, np. gdy na jednym zdjęciu ważny obiekt jest źle oświetlony, ale na kolejnym wygląda dobrze, więc w takiej sytuacji można wyciąć ten obiekt i przenieść na docelowy obraz, zmiana jasności fotografii – w programie zmienia się nie tylko jasność całego zdjęcia, można je ustalać lokalnie.

Adobe Camera Raw

To specjalna wtyczka do Photoshopa, dzięki której użytkownik może importować i edytować zdjęcia w formacie raw. To narzędzie dla profesjonalnych fotografów, ponieważ zapisane zdjęcie jest surowe, potrzebuje innego traktowania niż reszta formatów. Raw dodatkowo zawiera informacje o fotografii, takie jak ISO, balans bieli czy czas wykonania. Daje większe możliwości edytowania zdjęć. Wtyczka Camera Raw jest także kompatybilna z Photoshop Elements, After Effects i Bridge.

Adobe Lightroom

Ostatnie narzędzie zostało stworzone specjalnie na potrzeby fotografów. Zapewnia wszystkie możliwe elementy potrzebne do profesjonalnej obróbki zdjęć. Ma wbudowane wygodne katalogowanie i zarządzanie obrazami. Wśród katalogów można wyszukiwać fotografie, aby oznaczać je, jako pliki przeznaczone do dalszego edytowania. Podobnie jak w Photoshopie, Lightroom zapewnia możliwość retuszowania obrazów. Poza tym, wszystkie inne opcje, takie jak kadrowanie, usuwanie wad obiektywów, korekta kolorystyki i ekspozycji, jest dostępna. Dodatkowo, program zawiera moduł, którego nie mają inne narzędzie – zarządzanie całym procesem drukowania.

Zestawienie 3 programów ze środowiska Adobe przyda się każdej osobie, która chce zacząć profesjonalnie zajmować się fotografią. Prawidłowa obróbka zdjęć, to podstawowa umiejętność dobrego fotografa. Gdy już wybierzesz swój wymarzony program – korzystaj z poradników i instrukcji dostępnych w Internecie. Na każdy problem znajdzie się rozwiązanie.

SHA

Czym się zajmuje i ile zarabia fotograf?

Autor

Justyna Szymczyk Artykuły autora

Fotograf ma przed sobą trudne zadanie, musi bowiem uchwycić perfekcyjnie dany obiekt, moment, emocje. Oprócz sprawnego oka potrzebuje również odpowiedniego warsztatu. Fotograf może pracować w wielu miejscach - wszędzie tam, gdzie potrzebne są dobrej jakości zdjęcia. Choć wielu przedstawicieli tego zawodu pracuje na etacie, coraz więcej osób decyduje się na własną działalność i szeroki przekrój działań. Na czym polega ten zawód i ile zarabia fotograf? Odpowiedź znajduje się w artykule.

Praca fotografa

Fotograf jest osobą, która zawodowo zajmuje się wykonywaniem wszelkiego rodzaju zdjęć, do jego zajęć należą także ich wywoływaniem oraz obróbka. W tym zawodzie wykonuje się mi. zdjęcia:

do dokumentów (legitymacyjne, paszportowe, do dowodu osobistego, do prawa jazdy),

okolicznościowe (śluby, chrzciny, komunie, fotografie szkolne),

portretowe,

reklamowe,

reportażowe.

Wielu fotografów skupia się tylko na jednym rodzaju wykonywanych fotografii.

Jaki musi być fotograf?

Aby robić naprawdę dobre zdjęcia, potrzebne jest oczywiście dobre oko, umiejętność dostrzeżenia detali, zatrzymania chwili i wyeksponowania tego, co najważniejsze. Oprócz tego niezbędne są szkolenia i kursy, dzięki czemu udaje się w pełni opanować wszelkie zagadnienia techniczne oraz cały warsztat.

Dobry fotograf ma doskonałe wyczucie estetyki, zna bieżące trendy i jest przede wszystkim bardzo cierpliwy. Czasami, aby uzyskać najlepsze ujęcie, potrzeba długich godzin intensywnej pracy. Niejednokrotnie spośród tysiąca ujęć musi wybrać jedno, najlepsze. To wszystko wymaga ogromnej cierpliwości.

Trudno zrobić dobre zdjęcia bez dobrego sprzętu i to także jest istotne, jeżeli wykonujemy ten zawód. Owszem, dobre ujęcie można zrobić także telefonem, jednak jakość pracy jest kluczowa. Przy tym nierzadko konieczna jest również znajomość programów graficznych.

Fotograf powinien patrzeć na fotografowany obiekt wielowymiarowo i dostrzegać nawet najmniejsze szczegóły.

Jak zostać fotografem?

Nie ma konieczności, aby fotograf posiadał wykształcenie kierunkowe, jednak atutem jest ukończenie specjalistycznych szkoleń lub kursów. Natomiast warto wiedzieć, że dobry specjalista dokształca się przez cały czas, nie tylko na początku kariery. Dodatkowo osoby, które zastanawiają się nad tym, jak zostać fotografem, powinny udokumentować swoje zdjęcia w formie profesjonalnego portfolio. Dobrym sposobem na zdobycie popularności jest udział w konkursach fotograficznych.

POLECAMY Ogłoszenia o pracę na stanowisko fotografa Poznaj wybrane oferty pracodawców

Poznaj wybrane oferty pracodawców Weź udział w rekrutacji

Weź udział w rekrutacji Podziel się opinią ZOBACZ OGŁOSZENIA Dowiedz się ile możesz zarabiać w innej firmie na takim samym stanowisku

Ile zarabia fotograf w Polsce?

Oczywiście, istotną kwestią jest też fakt, ile zarabia fotograf podejmujący pracę w naszym kraju. Wszystko zależy od miejsca zatrudnienia oraz liczby zleceń, jednak średnia pensja fotografa zatrudnionego na podstawie umowy o pracę to ok. 3 469 netto. Zarobki są różnorodne i zależą od wielu czynników. 25% osób pracujących w tym zawodzie deklaruje, że miesięcznie zarabia ponad 4 355 zł netto.

Wpływ na wysokość wynagrodzenia fotografa ma w głównej mierze województwo, czyli lokalizacja firmy. Bezpośrednio na zarobki przekładają się również staż pracy wykształcenie oraz wielkość firmy w której realizowana jest praca przez daną osobę.

Zawód ten jest na ten jest bardziej popularny wśród mężczyzn, bo tylko 39% osób w tym zawodzenie to kobiety. Co istotne, coraz częściej osoby zajmujące się fotografią decydują się na zakładanie własnych jednoosobowych działalności gospodarczych w ramach których świadczą usługi głównie na rzecz modelingu oraz w par młodych. Zarobki freelance fotografów są wtedy bardzo różne bo zależą od ilości zleceń i oraz ile z dane zlecenie otrzymują.

Sprawdź zarobki i wylicz pensje netto w Sprawdź zarobki i wylicz pensje netto w kalkulatorze płacowym

Jakie wymagania mają pracodawcy?

Czego wymagają pracodawcy podczas rekrutacji na to stanowisko? Przeanalizowanie kilkudziesięciu ogłoszeń pozwala stwierdzić, że jest to wykształcenie kierunkowe (średnie lub wyższe), portfolio dokumentujące dotychczasowe doświadczenie, umiejętność tworzenia packshotów, kreatywność, znajomość trendów, stosunkowa łatwość w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi, umiejętność pracy pod presją czasu, dobry sprzęt, odporność na stres, znajomość programu Adobe Photoshop, znajomość branży czy prawo jazdy. Wszystkie te umiejętności wpływają na to ile zarabia fotograf.

poradnik dla początkującego fotografa

Pobierz PDF

Każdego dnia na całym świecie powstają miliardy nowych zdjęć i Ty pewnie też dokładasz do tego swoją cegiełkę. Fotografujesz siebie, bliskich, nieznajomych – to, co na wyciągniecie ręki i to, co daleko. Robisz zdjęcia, by zachować w pamięci ważne dla Ciebie chwile, pejzaże czy zjawiska. Za pomocą fotografii chcesz wyrazić siebie. Chcesz, aby Twoje kadry miały „to coś”, by były wyjątkowe. Niezależnie od tego, co Cię kręci - portretowanie, dokumentowanie, eksperymentowanie w plenerze – stając na starcie fotograficznej przygody, zadajesz sobie pytanie: jak zacząć? Postanowiliśmy Ci pomóc. Zebraliśmy garść porad od znakomitych fotografów związanych z naszym miastem: portrecistki, która fotografuje w gorącym Madrycie; fotoreportera i streetowca, dokumentujących życie naszego miasta; fotografki ślubnej, chwytającej w kadr ważne chwile młodych par; fotografki modowej, współpracującej z branżowymi czasopismami oraz fotografa lotniczego, który obserwuje świat z poziomu chmur. Wszyscy oni opowiadają o swojej pasji i przy okazji zdradzają, co zrobić, by Twoje zdjęcia były coraz lepsze.

GRZEGORZ SKOWRONEK, fotoreporter Gazety Wyborczej

Pracuję w tym cudownym zawodzie już ponad ćwierć wieku i nadal jestem przekonany, że wybrałem słusznie. Cofając czas, postąpiłbym podobnie, mimo trudnej specyfiki tej profesji, nienormowanych godzin pracy, zajętych weekendów i dni, kiedy ja biegam z aparatem, podczas gdy znajomi siedzą przy grillu. Nie zamieniłbym tej pracy na żadną inną. Fotoreporterem nie zostanie osoba, która widzi się w sztywnych biurowo-korporacyjnych ramach. Tu trzeba być trochę zakręconym, pozytywnym wariatem. I mieć bardzo wyrozumiałą rodzinę.

Dobry fotoreporter nie powinien fotografować oczywistych tematów w sztampowy sposób. Nie może stać tam, gdzie wszyscy, powinien rozglądać się wokół i podejść do tematu z innej strony. Tak, żeby zaciekawić odbiorcę, szukając niezwykłych sytuacji, emocji, nieoficjalnych gestów, ulotnych chwil.

Wiele jest dróg, by zostać fotoreporterem. Niektórzy idą tradycyjnie. Po maturze jakaś szkoła fotograficzna, studia w tym szeroko pojętym kierunku. Wybór jest ogromny. Najlepsi, najbardziej utalentowani i wytrwali lądują w czeskiej Opavie albo na którymś z wydziałów łódzkiej filmówki. Jedni miłość do fotografii dostrzegają u siebie bardzo wcześnie, drudzy na późniejszym etapie życia, często porzucając dotychczas wykonywaną pracę. Ale absolutnie na samym początku drogi do zawodu fotoreportera czy dziennikarza musimy znaleźć w sobie jeszcze „to coś”. Trudno ramowo to zdefiniować, dla każdego iskrą jest coś innego. Dla mnie była to ciekawość otaczającego świata, ludzi, obserwacja mojego bardzo specyficznego miasta, zachodzących w piorunującym tempie przemian. Dzięki fotografii jestem w samym środku wydarzeń. Bardzo różnych, nie ma nudy. Moja praca polega na fotografowaniu zwykłych miejskich sytuacji, codziennych ludzkich zajęć, ale też imprez sportowych, kulturalnych i politycznych. I nie ma znaczenia, że pracuję w trochę mniejszym mieście niż Warszawa, Wrocław czy Kraków. Że dzieje się tu nieco mniej, że tematy fotograficzne są mniej nośne w skali ogólnopolskiej. Mój szef z agencji fotograficznej Gazety Wyborczej, Sławomir Sierzputowski miał takie powiedzenie do młodych, wyrywnych i niepokornych fotografów: „Myśl globalnie, działaj lokalnie”. Coś w tym jest.

O tym, że zostałem fotoreporterem zdecydował trochę przypadek. Ot, rodzice kupili prostą „małpkę” 16-letniemu jedynakowi, a ten, w trudnych czasach początku lat 90. XX w., zamiast być wdzięczny, po kilku miesiącach przehandlował ją za używanego radzieckiego Zenita. Podczas Światowych Dni Młodzieży na Jasnej Górze w 1991 r., całą noc czekałem, żeby być w pierwszym rzędzie za barierkami i móc zrobić zdjęcie papieżowi. Później, któregoś dnia, już jako licealny fotograf „Słowaka”, zamiast do szkoły powędrowałem za starszą panią, która postanowiła pojechać z kozą autobusem PKS. Koza mi pomogła, bo zdjęcie ukazało się w jednym z częstochowskich dzienników, z którym potem zacząłem współpracować. A że nadal byłem licealistą, wielokrotnie jeszcze - chcąc zrobić zadany temat do Gazety - skręcałem w inną drogę niż do szkoły. Rodzice wybaczyli mi moje wielogodzinne przesiadywanie w łazience przerobionej na ciemnię, a ja już wiedziałem, że fotografia jest tym, co chcę robić w życiu.

Dzisiaj, w dobie internetu, błyskawicznie reagujących mediów i komunikatorów społecznościowych, bycie fotoreporterem stało się prostsze. Możemy obserwować publikacje agencji fotograficznych z całego globu, podglądać styl pracy fotoreporterów, ich sposób patrzenia na świat. Właściwie każdy, kto ma odrobinę wrażliwości, wyobraźni i znajdzie się w centrum jakiegoś wydarzenia, może przekazać je obrazem i komentarzem w sieci. Fotografując, należy tylko pamiętać o takiej zwykłej ludzkiej etyce, zachowaniu taktu i dyskrecji. I już stajemy się lokalnym fotoreporterem. Nie trzeba mieć sprzętu wartego kilkadziesiąt tysięcy złotych, żeby zilustrować zastaną scenę. Pewnie, dobry aparat fotograficzny i komplet obiektywów bardzo pomagają, ale współczesne telefony komórkowe w wielu sytuacjach mogą nam służyć niewiele gorzej. Wybór sprzętu to już inna historia, każdy fotoreporter ma swoje ulubione marki, które mu dobrze „leżą”. Bardzo ważne jest, by znać swój aparat i nie być zaskoczonym żadną zastaną sytuacją.

Wybitny francuski fotoreporter, Henri Cartier-Bresson twierdził, że w fotografii liczy się tylko ta chwila, podczas której naciskany jest spust migawki i to tę chwilę trzeba znaleźć w otoczeniu. Wychodził z założenia, że oko fotografa musi dostrzec w przestrzeni kompozycję i intuicyjnie powinno wiedzieć, w którym momencie uwiecznić to na zdjęciu. Jeśli się ten moment przegapi, już nigdy się on nie powtórzy. No właśnie, gdy znajdziemy się w tym odpowiednim czasie i miejscu oraz kiedy będziemy przekonani, że to właśnie ta chwila, którą chcemy pokazać, wówczas nie ma czasu na zastanawianie się nad możliwościami naszego sprzętu.

Dzieląc się zdjęciami w sieci, czy pokazując je znajomym, zawsze pamiętajcie, by każdy, nawet najnudniejszy temat fotograficzny pokazać z sercem. A gdy już poczujecie się na siłach, żeby podzielić się swymi zdjęciami z którymś z portali informacyjnych, przyjdzie czas na weryfikację waszych umiejętności. I tego, czy te umiejętności, a także wysiłek, poświęcony czas i praca włożona w realizację tematu będą odpowiednio wycenione przez zamawiającego. Ale to już zupełnie inny temat.

Leave a Comment