lista 100 szkieł do pełnej klatki a7, a7r, a7s, a9

Tanie fotografowanie, czyli ciekawe obiektywy do 1500 zł - przegląd rynku (2018)

Dołączane do zestawu z aparatami obiektywy kitowe to w większości konstrukcje ciemne, przeciętnej jakości, które ograniczają nasz rozwój. W co więc warto zainwestować zamiast kita, dysponując skromnym budżetem? Przeglądamy obiektywy w cenie do 1500 zł dla różnych systemów.

Wszyscy ekscytujemy się premierami nowych aparatów i coraz doskonalszymi matrycami, dzięki którym podczas obróbki ze zdjęć jesteśmy w stanie wycisnąć więcej niż kiedykolwiek. W boju, który toczą między sobą producenci łatwo zapomnieć o sprzęcie być może najważniejszym z punktu widzenia pracy fotograficznej, czyli o obiektywach. To częsty błąd początkujących, którzy omamieni liczbą megapikseli czy zwyczajnie ideą posiadania mitycznej „pełnoklatkowej lustrzanki” (a w dzisiejszych czasach bezlusterkowca) inwestują w aparat systemowy myśląc, że zakup ten z miejsca pozwoli im na tworzenie zdjęć 'jak z reklamy'. Nagle okazuje się, że zdjęcia są nijakie, a przyjemne dla oka, kojarzone z profesjonalną fotografią rozmycie nieostrości właściwie niemożliwe do uzyskania.

O ile w tym pierwszym wypadku winę zrzucić można zrzucić na umiejętności fotografującego, to jest on jednak ściśle powiązany z kwestią jakości optyki. Mianowicie obiektywy, które zwykle otrzymujemy w zestawie z aparatem są konstrukcjami ciemnymi, o ograniczonym zakresie, których możliwości stanowią duże ograniczenie. Oczywiście, nimi też jesteśmy w stanie wykonać ciekawe zdjęcie, jednak w przypadku wysokiej jakości jasnych szkieł jest to dużo łatwiejsze, choćby ze względu na dodatkowe walory estetyczne, jakie oferuje nam możliwa do uzyskania za ich pomocą płytka głębia ostrości.

I tu pojawia się problem. Jasne lub specjalistyczne szkła to często wydatek przekraczający wartość aparatu. Wydatek, na który nie może pozwolić sobie większość początkujących, co sprawia, że nie raz zamykają się oni w spirali niedoskonałości obiektywu kitowego, który nie tylko ogranicza, ale też nie pozwala się rozwijać.

Na szczęście jasne obiektywy czy też inne konstrukcje pozwalające na kreatywną zabawę to nie tylko domena fotografii profesjonalnej. Na rynku znajdziemy wiele niedrogich modeli, które choć pod niektórymi względami niedoskonałe, to pozwolą nam wznieść nasze umiejętności na wyższy poziom, nie nadszarpując przy tym znacznie budżetu. W tym artykule skupiliśmy się jedynie na współczesnych obiektywach w cenie do 1500 zł, które dostępne są na rynku pierwotnym. Klasycznymi, manualnymi konstrukcjami analogowymi zajmiemy się w osobnym tekście.

Obiektywy Canon EF

Wśród obiektywów Canon EF znajdziemy propozycje do każdego typu zdjęć. Możemy wyróżnić wśród nich dwa główne typy: zmiennoogniskowe i stałoogniskowe. Te pierwsze to potocznie mówiąc, obiektywy z „zoomem”. Możliwość przybliżania obiektów zdecydowanie ułatwia kadrowanie, jednak przekłada się na większą wagę i rozmiary obiektywu, ponieważ wykorzystuje on więcej soczewek. Są to także obiektywy mniej jasne od stałoogniskowych oraz droższe. Obiektywy stałoogniskowe natomiast nie mają możliwości „zbliżenia”, są za to lżejsze, jaśniejsze i tańsze. Aby poprawnie wykadrować zdjęcie, należy zbliżyć się do obiektu.

Oprócz obiektywów Canon mamy do wyboru bardzo wiele doskonałych obiektywów EF innych firm. Spójrzmy jednak na obiektywy tej marki, które wcale nie muszą należeć do najdroższych!

Obiektywy Canon do 1000 zł

Najtańszą propozycją marki jest obiektyw Canon EF 50mm f/1.8 STM. To stałoogniskowy obiektyw idealny do portretów, a przy podłączeniu pierścieni pośrednich także do makro. Ma on ogniskową 50 mm i światło f/1,8, dzięki czemu doskonale sprawdzi się przy świetle zastanym. Powierzchnia z powłoką Super Spectra zapobiega efektowi flary i niepotrzebnym odbiciom a mechanizm regulacji ostrości jest praktycznie bezgłośny oraz płynny, co docenimy podczas rejestracji filmów.

Z kolei najtańszym teleobiektywem Canon jest EF 75-300mm f/4-5.6 III USM. Charakteryzuje się on niską wagą oraz zoomem 4x. Świetnie spisze się podczas fotografowania przyrody, portretów czy wydarzeń sportowych. Zacieśnienie perspektywy i ograniczenie głębi ostrości pozwoli uzyskać efekt rozmytego tła. Dzięki silnikowi ultradźwiękowemu, czyli USM, możemy liczyć na prawie bezgłośną pracę automatycznego regulatora ostrości (wyróżnia to, między innymi, obiektywy Canon pośród konkurencji). Świetny moment obrotowy da szansę na ustawienie optymalnej ostrości w żądanym punkcie.

Obiektywy Canon EF do 3000 zł

Teleobiektyw zmiennoogniskowy Canon EF 70-200MM 1:4.0 L USM należy do prestiżowej linii L przeznaczonej do zadań profesjonalnych. Oprócz wyjątkowych parametrów optycznych cechuje się intuicyjnością użytkowania oraz zwiększoną odpornością na wilgoć i kurz. Przedni element obiektywu jest nieruchomy, dzięki czemu z łatwością zamontujemy na nim filtry. Przede wszystkim jednak uzyskujemy maksymalny otwór przysłony f/4 niezależnie od ustawienia ogniskowej, czyli czas naświetlania nie ulega zmianie. Obiektyw ten zalecamy fotografom, którzy często są w podróży i potrzebują uniwersalnego, lekkiego i niewielkiego obiektywu.

Z kolei Canon EF 28 mm f/1,8 USM jest obiektywem stałoogniskowym z szerokim kątem widzenia i dużą jasnością. Można go stosować w słabszym oświetleniu i za każdym razem uzyskiwać odpowiednio doświetlone zdjęcia, a kontrolując głębie ostrości nawet przy takich warunkach, osiągniemy efekt rozmytego tła. EF 28 mm f/1,8 USM należy on do obiektywów Canon pokrytych powłoką Super Spectra, która zapewnia precyzyjny balans koloru i poprawę kontrastu, redukując przy tym efekt odbicia światła i zjawy.

Obiektywy Canon to także propozycje droższe. Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą.

lista 100 szkieł do pełnej klatki a7, a7r, a7s, a9

Obiektywy zoom od Sony – podstawowe i serii G

Sony FE 12-24mm f/4 G – do kreatywnej fotografii krajobrazowej i reportażu | Cena: 7188 zł

Ultra-szeroki obiektyw zmiennoogniskowy do pełnoekranowych aparatów Sony z mocowaniem lustrzanym FE. Ma stałą przysłonę f/4. Wyrafinowana konstrukcja optyczna zawiera asferyczne i niskodyspersyjne elementy szklane, aby kontrolować zarówno aberracje sferyczne, jak i chromatyczne, co poprawia ostrość i przejrzystość. Wykonany jest z trochę tandetnego plastiku, ale konstrukcja optyczna jest genialna.

Powłoka Nano AR została również zastosowana do poszczególnych elementów, aby zmniejszyć odbicia powierzchni, odblaski i efekt zjawy, zapewniając większy kontrast i wierność kolorów podczas pracy w jasnych, podświetlanych sytuacjach. Jak na tak szeroki kąt jest to obiektyw piekielnie ostry. Jego jedynym minusem jest brak gwintu pod filtry. Co prawda pojawiły się już systemy filtrów nakładanych na obudowę obiektywu, jednak jest to rozwiązanie wyjątkowo nieporęczne. To obiektyw dla osób szukających kreatywności w krajobrazie.

Aktualna cena w ceneo.pl lub amazon.de

Sony FE 16-35 mm f/4 ZA OSS – do fotografii krajobrazowej | Cena: 5585 zł, na allegro.pl od 3500zł

Szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy o stałej przysłonie f/4, przeznaczony do aparatów E-mount z pełną klatką. To podstawowy obiektyw używany do wnętrz i fotografii krajobrazowej. Dla mnie jest to szkło, z którym spędzam 80% czasu. Nieco ostrzejszy od Sony 12-24 F4, posiada gwint pod filtry. Obiektyw ten posiada okrągłą przysłonę, która dzięki zakrzywionym ostrzom utrzymuje przysłonę prawie idealnie okrągłą od ustawienia szeroko otwartego do zamkniętego w celu uzyskania gładszych, bardziej naturalnych rozjaśnień.

Aktualna cena w cyfrowe.pl, ceneo.pl, allegro.pl lub amazon.de

Sony FE 24-105mm f/4 G OSS – do fotografii podróżniczej | Cena: 4749 zł, na Allegro od 4500zł

To bardzo uniwersalny obiektyw w rodzinie Sony FE, który cechuje się wyjątkową ostrością. Dla fotografów podróżniczych – must have. Zaprojektowany z myślą o tworzeniu obrazów ostrych w całej rozpiętości. Ten szerokokątny i krótki teleobiektyw o stałej przysłonie f / 4 zapewnia bardzo wysoką wydajność w całym zakresie ogniskowych. Świetnie pracuje pod światło a aberracja chromatyczna jest niewidoczna. Gdybym miał mieć tylko jeden obiektyw, to właśnie wybrałbym Sony FE 24-105mm G. Moja recenzja tego szkła tutaj.

Aktualna cena w cyfrowe.pl, ceneo.pl, fotoforma.pl lub amazon.de

Sony FE 24-70 mm f/4 ZA OSS – podstawowy, entry level | Cena: 4099 zł, na allegro.pl od 3500zł

Kompaktowy i lekki obiektyw o stałej przysłonie f/4. To był mój pierwszy obiektyw FE, który sprawdził się w wielu różnych scenariuszach. Nadaje się do krajobrazu, choć 24mm to dość wąsko, nadaje się też do podróży, choć 70mm to trochę za mało. F4 nie daje płytkiej głębi ostrości a bokeh nie jest najpiękniejszy (jak w stałkach czy G master). Ale przez dwa lata byłem z niego bardzo zadowolony. To najlepszy obiektyw na start, który nie wyczyści Waszego portfela.

Obiektyw wyposażony w jeden bardzo niski element dyspersyjny i pięć elementów asferycznych w celu zwalczania aberracji, a także antyrefleksyjną powłokę Zeiss T *

Aktualna cena w cyfrowe.pl, ceneo.pl, allegro.pl lub amazon.de

Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS | Cena: 1995 zł

Ten pełnoekranowy obiektyw E-Mount jest dostępny z zestawem a7 i a7II. Zapewnia dobrą jakość za przystępną cenę i niemal bezgłośne ustawianie ostrości wideo. Optyczna stabilizacja obrazu SteadyShot zmniejsza widoczność drgań aparatu podczas pracy w warunkach słabego oświetlenia lub przy dłuższych ogniskowych. To najtańszy obiektyw typu zoom w rodzinie Sony FE.

Aktualna cena w ceneo.pl lub amazon.de

Sony FE 24-240 f/3.5-6.3 OSS – najbardziej uniwersalny obiektyw | Cena: 3699 zł

Teleobiektyw zmiennoogniskowy do pełnej klatki. Zakres od 24mm do 240mm sprawia, że jest to najbardziej uniwersalny obiektyw do systemu Sony a7, jaki kiedykolwiek powstał. Idealny dla fotografii podróżniczej, zwłaszcza gdy możecie zabrać ze sobą tylko jedno szkło. Jego zaawansowana konstrukcja optyczna obejmuje 5 elementów asferycznych i 1 szklany element ED dla zredukowanych aberracji chromatycznych i sferycznych w kompaktowej konstrukcji. Optyczna stabilizacja obrazu SteadyShot ułatwia robienie ostrzejszych zdjęć w warunkach słabego oświetlenia i podczas fotografowania przy długich ogniskowych. Niska cena przekłada się jednak na jakość – wg. DXO Mark jest to najmniej ostre szkło z rodziny Sony FE.

Aktualna cena w ceneo.pl lub amazon.de

Sony FE 28-135 mm f/4 G PZ OSS – obiektyw do video | Cena: 9499 zł

Zaprojektowany z myślą o produkcjach wideo 4K. Obiektyw umożliwia precyzyjną i cichą pracę ze zmienną prędkością. Trzy pierścienie sterujące (dla zoomu, ostrości, przysłony) zapewniają sterowanie ręczne. Obiektyw dla osób szukających szkła do video i filmowania.

Aktualna cena w ceneo.pl

Sony FE 70-200 mm f/4 G OSS – Sony FE 70-200 mm f/4 G OSS obiektyw do sportu | Cena: 5695 zł

Teleobiektyw zmiennoogniskowy, który przydaje się w miejscu, gdzie kończy się FE 24-70 mm. To obiektyw o stałej przysłonie F4, przeznaczony dla osób fotografujących w słabym oświetleniu. Główne przeznaczenie to fotografia sportowa. Jest nieco ostrzejszy od Sony 70-300mm, ma ładniejszy bokeh i pracuje szybciej.

Uwaga – ten obiektyw nie współpracuje z telekonwerterami Sony FE.

Aktualna cena w cyfrowe.pl, ceneo.pl

Sony FE 70-300 mm f/4.5-5.6 G OSS | Cena: 5385 zł

Najbardziej pożądany zoom w systemie Sony. To świetny obiektyw do fotografii podróżniczej, krajobrazów i dzikiej przyrody. Idealny wybór dla kamer APS-C, takich jak a6300 i a6000, gdzie oferuje zasięg 450 mm na pełnej klatce. Używam go głównie do fotografii krajobrazowej, gdzie sprawdza się wyśmienicie. Zwłaszcza, gdy chcę wyizolować poszczególne szczyty. 100mm przewagi nad białym 70-200mm i nieco niższa cena sprawiają, że jest to szkło, którym warto się zainteresować. Oczywiście, jeśli nie fotografujecie walk bokserskich.

Jeśli Was na niego stać, super. Jeśli nie… może Sigma 14-24 f/2.8 opisana niżej?

Aktualna cena w cyfrowe.pl, ceneo.pl, allegro.pl lub amazon.de

Leave a Comment