Jaki obiektyw do portretów kupić? TOP 5

Obiektywy do portretów – jaki rodzaj wybrać?

Jeśli planujesz na poważnie zająć się fotografią portretową i nie wiesz, jaki rodzaj obiektywu do portretu wybrać – mamy dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Wszak na to trudne pytanie odpowiedź jest zbyt subiektywna, by po prostu wskazać najlepszy model. Na co więc warto zwrócić uwagę…?

Portrety a obiektyw kitowy

Wybór obiektywu zależeć będzie przede wszystkim od Twojego budżetu, osobistego stylu fotografowania i marki aparatu, który już posiadasz. Ponadto może się okazać także, że posiadasz już obiektyw, który możesz wykorzystać w fotografii portretowej, lecz zwyczajnie nie bierzesz go pod uwagę. Prawda jest jednak taka, że nawet obiektywem kitowym – wiedząc, jakimi ustawieniami body charakteryzuje się fotografia portretowa – możesz wykonać naprawdę świetne zdjęcia portretowe. Oczywiście, ma on ograniczenia, jednak jeśli zakres jego ogniskowej wynosi standardowe 18 – 55 mm, to ostatnia wartość 55mm może zastąpić Ci teleobiektyw, stworzony do robienia portretów. To za mało, by fotografować w makro, ale nieźle, by uchwycić ostrą twarz, oczywiście w przypadku dobrego poziomu naświetlenia.

Więcej światła!

Wartością, którą należy wziąć pod uwagę w przypadku zakupu obiektywu wręcz idealnego do fotografii portretowej, jest duża jasność. Choć nie oznacza to, że każdy portret musimy wykonywać przy ustawieniach przysłony f/1,4 – dobrze jest mieć tę możliwość, inwestując w nowy obiektyw. Ten powinien tak samo świetnie sprawdzać się zarówno przy szeroko otwartej, jak i nieco przymkniętej przysłonie. Wiele w tym temacie będzie zależało od Twojej estetyki i stylizacji prac, ta jednak może być zmienna w zależności od potrzeb osoby portretowanej i zleceń, które wykonujesz. Warto wiedzieć, że wśród profesjonalistów portretujących najpopularniejszym wyborem są obiektywy 24-70 mm (o jasności f/2,8 przy dłuższej ogniskowej) lub telezoomy 70-200 mm (f/2,8 w całym zakresie).

Obiektyw stało- czy zmiennoogniskowy?

Obiektyw stałoogniskowy prawie zawsze jaśniejszy jest od zmiennoogniskowego. Na rynku dość łatwo znaleźć „stałki” o jasności f/1.4, f/1.2, a nawet jeszcze jaśniejsze. Ich zaletą jest szerszy maksymalny otwór przysłony (szerszy niż w „zoomie” o tej samej ogniskowej), stałka zrobi więc lepsze zdjęcie w słabym świetle – fotografuje z krótszym czasem otwarcia migawki. Obiektywy stałoogniskowe subiektywnie ceni się także za efekt bokeh (miękkie, nieostre tło), na umór wykorzystywany właśnie w fotografii portretowej.

Za to w przypadku aparatu zmiennoogniskowego otrzymujesz znacznie większe pole manewru – uniwersalność pozwala na portretowanie w wielu warunkach bez konieczności „żonglowania” optyką. A to, na co powinnieneś się zdecydować, wymaga świadomości własnych preferencji, umiejętności obsługi aparatu, znajomości jego opcji i możliwości, a w końcu wymaga budżetu. Choć stałki mogą być tańsze niż zoom (o zakresie ogniskowych 70-200 mm), jeśli chcesz mieć dobrze wyposażoną, praktyczną torbę fotografa, powinny znaleźć się w niej przynajmniej 3-4 szkła: 24, 35, 50 i 85 mm, a to już spory wydatek, nieraz wyższy niż jeden „porządny” zoom. Dlatego już dziś zachęcamy do sprawdzenia szerokiej oferty naszego sklepu i porównania cen oraz możliwości dostępnych modeli obiektywów.

Najlepszy obiektyw do portretów?

Bardzo często słyszę to pytanie od początkujących fotografów.

I zawsze odpowiadam podobnie. Nie wiem, jaki konkretnie model jest najlepszy, ale mogę podpowiedzieć, jaka ogniskowa będzie się sprawdzać dla Ciebie!

Bo tutaj nie chodzi o markę sprzętu, ale o to, jak będzie jasny (czyli jaką będzie miał maksymalny otwór względny przysłony – o przysłonach przeczytasz TUTAJ, zapraszam jeśli chcesz odświeżyć sobie pamięć) i jaką będzie miał ogniskową oraz jaki masz budżet na ten obiektyw. Warto jeszcze zadać sobie dodatkowe pytanie, czyli, jakiego rodzaju zdjęcia chcesz robić. Jak zwykle nie ma jednej, prostej odpowiedzi na pytanie: jaki jest najlepszy obiektyw do portretów.

Zacznijmy od szerokiego kąta. Powiem od razu, uwielbiam robić zdjęcia moim szerokokątnym obiektywem, a pracuję na Canon 17-40 f/4 LUSM. To obiektyw dający całkiem przyjemny obrazek, choć nie jest bez wad.

Jaki obiektyw do portretów kupić? TOP 5

Chcesz robić portrety z prawdziwego zdarzenia, a nie tylko korzystać ze smartfonowego trybu portretowego. Oto wybór najciekawszych obiektywów do portretów do aparatów systemowych takich jak Canon, Nikon czy Sony.

Jaki dobry obiektyw portretowy?

Producenci smartfonów w 2018 roku prześcigają się w promowaniu swoich funkcji zdjęć portretowych. Dla celów amatorskich, a nawet poważniejszych w niewielkim formacie, taka strategia znajduje zastosowanie. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej tym zdjęciom dostrzeżemy, że to wciąż udawanie prawdziwej fotografii portretowej. W odpowiedzi na pytanie jaki obiektyw do portretów nie znajdziemy smartfonów. Obiektywy, które polecamy podłączymy do lustrzanki, nawet amatorskiej, lub bezlusterkowca, również takiego którym filmujemy.

Nasze propozycje obiektywów do potretów

Bardzo drogi zestaw do szerokiego portretu, ale świetne zdjęcia to nie tylko sprzęt, to także, a nawet przede wszystkim, sympatyczny model/modelka.

Obiektyw portretowy - co to jest

Zanim odpowiemy na to pytanie jaki obiektyw do portretów określmy sobie czym jest portret. Utarte przekonanie każe uznawać za portretowy obiektyw, taki, który ma ogniskową około 85 mm, dużą jasność i przysłonę o jak największej liczbie listków, która pozwala na mocne rozmycie tła i uzyskanie estetycznego bokehu, czyli efektu rozmycia tła z maksymalnie kołowymi obrazami nieostrych elementów kadru. Słusznie, taki obiektyw należy uznać za dobrą portretówkę, ale ograniczanie się do takiej ogniskowej to błąd.

Portret to nie tylko zdjęcie z rozmytym tłem, przedstawiające modela jak popiersie, które wypełnia ciasno kadr o co łatwo przy 85 mm. Portret to bardzo szerokie pojęcie, a najkrócej można określić go jako zdjęcie, które przekazuje charakter pokazanej postaci. Może to być jej wygląd, może to być jej relacja z otoczeniem, z wykonywaną pracą. Dlatego portretem może być radosne zdjęcie bliskiej nam osoby podczas wycieczki w parku z niezbyt rozmytym tłem, zdjęcie komunijne na którym koncentrujemy się na twarzy i emocjach dziecka, ale też fotografia człowieka, na przykład zegarmistrza, przy pracy.

Portret może pokazywać całą sylwetkę, ale dla uwydatnienia konkretnych cech wskazane jest przycięcie kadru, a w tym najbardziej pomocne są obiektywy o co najmniej standardowej ogniskowej. Dłuższe ogniskowe są wskazane też ze względu na minimalizację efektu przerysowania jaki towarzyszy krótkim ogniskowym i prowadzi do karykaturalizacji pokazywanej postaci. Nie wyklucza się stosowania krótszych ogniskowych, nawet 35 mm, ale musi to być przemyślane i uzasadnione.

Dlatego za obiektyw portretowy uznamy zarówno szkło o ogniskowej 35 jaki i 135 mm. Duża jasność jest wskazana, choć nie oznacza to, że każdy portret musimy wykonywać przy przysłonie f/1,4. Dlatego wybrany obiektyw powinien dobrze sprawdzać się zarówno przy otwartej mocno jak i bardziej przymkniętej przysłonie.

Czy to jest portret? Można dyskutować, ale na pewno uzyskanie takiego zdjęcia z bliska byłoby kłopotliwe.

Możemy też posiłkować się obiektywami zoom (niestety w tym przypadku kosztownymi), które pozwalają nam na elastyczność w doborze kadru i miejsca fotografowania. Wśród fotografujących profesjonalnie bardzo popularne są obiektywy 24-70 mm o jasności f/2,8 przy dłuższej ogniskowej lub telezoomy 70-200 mm f/2,8 w całym zakresie. Stosując dłuższą ogniskową i chcąc wypełnić odpowiednio kadr odchodzimy od modela zmieniając też jego relację z tłem, proporcje twarzy i sylwetki, dlatego zdjęcia wykonane przy 50 mm i przy 150 mm będą miały inny charakter.

Najlepszy obiektyw do portretów

Poniżej prezentujemy kilka najlepszych, a raczej najciekawszych obiektywów portretowych gdyż oferta tego typu szkieł jest bardzo szeroka. Choć może wydać się, że odpowiadamy tu na pytanie o obiektyw do portretów Nikon czy Canon to w praktyce podobne konstrukcje, czasem różniące się jedynie mocowaniem, dostępne są też dla innych systemów - Sony, Fujifilm, Panasonic. Różne rozmiary matrycy mają wpływ na efekty, ale wiążą się one przede wszystkim z koniecznością zmiany odległości model-obiektyw, gdy chcemy wypełnić kadr podobnie jak przy pełnej klatce.

Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM Ocena benchmark.pl

4,5/5 Obiektyw o którym wszyscy wypowiadają się w samych superlatywach. Kosztowny, lecz gdy potrzebujemy szkła o zmiennej ogniskowej czyli zoomu, nie możemy sobie pozwolić na komfort szybkiej zmiany na stałkę portretową, to najlepsza propozycja. Dzięki zmiennej ogniskowej możemy czuć się jak użytkownik kilku różnych portretówek. Z kolei zastosowanie 200 mm pozwala na uzyskanie ciekawej perspektywy i jeszcze mocniejsze rozmycie tła. Trzeba tylko pamiętać, że im większa ogniskowa tym dalej musimy stanąć od modela, a to oznacza że komunikacja podczas sesji będzie trudniejsza. Z drugiej strony możemy pozwolić sobie na portretowe ujęcie nawet w sytuacji gdy nie możemy bliżej podejść do modela, na przykład na ślubie. Inni producenci dla innych systemów również mają w ofercie takie obiektywy, ale mogą mieć one inną charakterystykę, szczególnie w przypadku pełnej klatki. Inne są też ceny. Ten Canon ma całkiem atrakcyjną cenę, jego następca z oznaczeniem III jest już sporo droższy. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu teleobiektyw

Ogniskowa 70-200 mm

Mocowanie obiektywu Canon EF

Wartość przysłony max 32

Minimalna odległość ostrzenia 1.2 m

Nikon Nikkor 50mm f/1.8G AF-S Ocena benchmark.pl

4,5/5 Doskonała propozycja dla osób, które nie dysponują dużym budżetem. Nie uzyskamy nim co prawda superrozmytego tła, przy pełnej klatce nie będzie to typowy portret, ale bardzo ciekawie ukażemy charakter postaci i emocje chwili. Poza tym tego typu szkło o prawie standardowej ogniskowej (można je też uznać za standard) świetnie sprawdzi się także we wszelkiej innej fotografii. Tym co wyróżnia tego Nikona jest bardzo dobra relacja jakości obrazu do ceny. Poza tym obiektyw jest niewielki i lekki. W połączeniu z sensorem APS-C daje nam wrażenie ogniskowej 75 mm bardzo ciekawej dla portretów ciętych dość wysoko (ukazujących górną część ciała). Obiektywy o ogniskowej 50 mm znajdziemy również u innych producentów. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu stałoogniskowy

Ogniskowa 50 mm

Mocowanie obiektywu Nikon F

Wartość przysłony max 16

Minimalna odległość ostrzenia 0.45 m

Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM Ocena benchmark.pl

4,5/5 Obiektyw z uznanej serii ART, dużo droższy od wyżej opisanego Nikkora, choć w zasięgu cenowym nawet ambitnego amatora. Jako obiektyw z wyższej półki dostajemy tu bardzo dobrą jakość obrazu, minimalne abberacje. A także sprawnie funkcjonujący AF, co również w przypadku fotografii portretowej ma sens, gdyż nie każdy portet musi być wyczekany i pozowany. Często te najciekawsze są wykonywane z zaskoczenia. Mimo sporej ceny, jest to obiektyw, który można uznać za szkło o dobrej relacji jakość - cena, tym razem dla zamożniejszych użytkowników. Tę Sigmę kupimy w różnych wersjach, z mocowaniem Nikon, Canon, ale też przeznaczoną dla Sony. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu stałoogniskowy, standardowy

Ogniskowa 50 mm

Wartość przysłony max 16

Minimalna odległość ostrzenia 0.4 m

Canon EF 85mm f/1.2L II USM Ocena benchmark.pl

4,5/5 Obiektyw do portretów Canon, który wydaje się, że sam chce robić świetne zdjęcia. To zasługa dużej jasności, której zastosowanie sprawia, że przeciętny kadr staje się nagle doskonałą kompozycją. Lecz mocne rozmycie tła i bardzo wąska głębia ostrości może być też pułapką, dlatego jest to szkło dla osób, które potrafią zrobić z niego odpowiedni użytek. Obiektyw tak samo ciężki (około kilograma), solidny jak i kosztowny. W jego przypadku możemy pozwolić sobie na ciasne kadry koncentrujące się na głowie (z sensorem APS-C to odpowiednik ogniskowej około 136 mm), ale też zwiększając odległość od modela ładne szersze ujęcia ze świetnie rozmytym tłem. Nie musimy korzystać tu cały czas z maksymalnie otwartej przysłony, nawet wskazane jest jej przymknięcie. W przypadku pełnej klatki nawet dla f/4 rozmycie będzie istotne. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu stałoogniskowy, teleobiektyw

Ogniskowa 85 mm

Mocowanie obiektywu Canon EF

Wartość przysłony max 16

Minimalna odległość ostrzenia 0.95 m

Sigma A 85 mm f/1.4 DG HSM Ocena benchmark.pl

4,5/5 Tego obiektywu nie trzeba przedstawiać. To samo co możemy powiedzieć o 50mm szkle Sigma, możemy napisać o 85 mm szkiełku Sigma. Dla osób, które chcą jednak węższego pola widzenia niż 50 mm, lepiej się czują w charakterystycznej portretowej osiemdziesiątce-piątce. Podobnie jak 50mm obiektyw, także i ten dostaniemy w wersjach z różnym mocowaniem - Canon, Nikon, Sony. Najważniejsze cechy: Typ obiektywu stałoogniskowy, teleobiektyw

Ogniskowa 85 mm

Mocowanie obiektywu Canon EF, Nikon F, Sony E

Wartość przysłony max 16

Minimalna odległość ostrzenia 0.85 m

Inne warte uwagi obiektywy portretowe:

Canon EF 85mm f/1.8 USM - gdy obiektyw z f/1,2 to stanowczo za droga zabawka

Nikon AF-S Nikkor 85 mm f/1,8G - taniej niż przy f/1,4, a wcale nie gorzej

Canon EF 50 mm f/1.4 USM - gdy fotografujemy też na przymkniętej przysłonie

Najatrakcyjniejszy obiektyw portretowy naszym zdaniem to:

Wszelkie wersje obiektywów o ogniskowej lub jej ekwiwalencie równym 50 mm i jasności f/1,8. Dlaczego? Obiektywy tego typu są znacznie tańsze niż ich odpowiedniki ze światłem f/1,4, a zarazem dużo tańsze przy często niewiele gorszej jakości obrazu. Absolutne must-have nie tylko dla miłośnika portretu, ale każdego kto chce mieć w kolekcji choćby jedno świetne szkło, które nie ograniczy go do jednego typu fotografii - portretu.

Może cię też zainteresować:

Leave a Comment