Aktualności Obiektywy fotograficzne – rodzaje i zastosowanie

  1. Home
  2. Podziel Się Obiektywu
  3. Aktualności Obiektywy fotograficzne – rodzaje i zastosowanie

Aktualności Obiektywy fotograficzne – rodzaje i zastosowanie

Jaki jest najlepszy obiektyw do robienia portretów?

Dobre portrety to jedna z najtrudniejszych rzeczy do zrobienia przy użyciu zestawu obiektywu aparatu. Bez względu na to, jak bardzo się starasz, po prostu nie będziesz w stanie uzyskać zdjęć z obiektywu 18-55 mm f / 3,5-5,6, aby wyglądały jak portrety, które można zobaczyć w czasopismach lub w Internecie.

To dlatego, że maksymalna przysłona obiektyw kitowy jest po prostu zbyt wąski, aby uzyskać płytka głębia ostrości trzeba było rozmazać tło do zera. Potrzebujesz czegoś bardziej wyspecjalizowanego. Przyjrzyjmy się, co składa się na dobry obiektyw portretowy i kilka niedrogich opcji.

Co chcesz w obiektywie portretowym

ZWIĄZANE Z: Jak zrobić dobre zdjęcie portretowe

Portrety to jedno: schlebiając swojemu modelowi . Nikt nie chce zdjęcia, na którym wygląda jak buldog z głową przez okno samochodu. Robiąc portrety, chcesz użyć obiektywu, który sprawi, że fotografowany obiekt będzie wyglądał dobrze lub bardziej realistycznie, a nie źle. Te soczewki mają zwykle pewne cechy.

Ogniskowa i portrety

ZWIĄZANE Z: Co to jest obiektyw szerokokątny?

Obiektywy szerokokątne są całkowicie niedostępne, przynajmniej w przypadku tradycyjnych portretów. Spójrz na zdjęcie poniżej. Zrobiono to jako selfie z obiektywem 17 mm na aparacie pełnoklatkowym. Wyglądam jak coś z filmu Guillermo del Toro.

Zamiast tego chcesz coś w normalny zakres ogniskowych —40–58 mm w aparacie pełnoklatkowym, 28–36 mm w aparacie z czujnikiem przycięcia — lub krótki zasięg teleobiektywu —70–105 mm w aparacie pełnoklatkowym, 50–70 mm w aparacie z czujnikiem przycięcia. W tych zakresach ogniskowych albo nie będzie zniekształceń, albo te niewielkie zniekształcenia faktycznie sprawią, że model będzie wyglądał dobrze.

ZWIĄZANE Z: Co to jest „normalny” obiektyw aparatu?

Możesz użyć dłuższego teleobiektywu, jeśli masz taki dostępny, ale aby zrobić zdjęcie głowy obiektywem 200 mm, musisz stać około 30 stóp od modelu. Zdjęcia będą dobrze wyglądać, ale będziesz wykrzykiwać każdą instrukcję.

Przysłona i portrety

Jak wspomniałem we wstępie, problem z obiektywem kitowym nie polega na tym, że jest to ogniskowa (w aparacie z czujnikiem przycięcia gdzieś pomiędzy 50-55 mm to świetna ogniskowa portretowa), ale maksymalna przysłona. Aby rozmyć tło, musisz użyć szerokiej przysłony, a przy 50 mm na korpusie przyciętym f / 5,6 jest po prostu niewystarczająco szeroki (jak widać poniżej). Nawet w całkiem idealnej sytuacji, którą ustawiłem, w obiektach w tle wciąż jest sporo szczegółów.

Jeśli przysłona jest ustawiona na f / 1.8, dostajesz coś, co wygląda tak. Teraz rzeczy w tle przestały być rozpraszające i stały się niewyraźną teksturą.

To, jaki maksymalny otwór przysłony potrzebujesz, zależy od ogniskowej obiektywu. Dłuższy obiektyw będzie miał mniejszą głębię ostrości przy węższym otworze. Przy f / 2.8 obiektyw 40 mm nadal będzie miał dość głęboką głębię ostrości, podczas gdy obiektyw 135 mm miałby całkowicie rozmyte tło.

Generalnie im szerszy maksymalny otwór przysłony, tym lepiej. A jeśli nie używasz bardzo długiego teleobiektywu, potrzebujesz czegoś, co najmniej f / 2.8. F / 1.8, f / 1.4, a nawet f / 1.2 są lepsze.

Niektóre dobre soczewki portretowe

Chociaż dobrze jest wiedzieć, jakie soczewki ułatwiają robienie świetnych portretów, jest jeszcze jedna kwestia: cena. Z przyjemnością kręcę Canon 85mm f / 1.2L co jest tak dobre, jak może być obiektyw portretowy… ale kosztuje 2000 dolarów. Zamiast tego używam Canon 85mm f / 1.8 który kosztuje 350 USD. To w 95% dobre jak na rodzaj pracy, którą wykonuję, za ułamek ceny.

Jeśli chodzi o niedrogie, dobre soczewki portretowe, oto kilka świetnych opcji.

Kanon

W przypadku firmy Canon najlepszą opcją początkową jest 50 mm f / 1,8 . Za 110 dolarów to absolutna okazja i sprawdzi się jako dobry obiektyw portretowy na każdym czujniku przycięcia lub aparacie pełnoklatkowym. Jeśli chcesz nieco rozszerzyć swój budżet, możesz wybrać 329 USD 50 mm f / 1,4 jeśli używasz aparatu z czujnikiem przycinania lub 85 mm f / 1,8, jeśli masz aparat pełnoklatkowy.

Nikon

W przypadku firmy Nikon opcje są podobne. 200 dolarów 50 mm f / 1,8 będzie działać zarówno na korpusach uprawowych, jak i pełnoklatkowych. Plik 50 mm f / 1,4 i 85 mm f / 1,8 są nieco droższe i kosztują około 450 USD, ale będą robić niesamowite zdjęcia.

Sprzęt nie ma znaczenia… dopóki nie. Czasami po prostu nie masz odpowiedniego obiektywu do robienia pewnych rodzajów zdjęć. Niestety, twój obiektyw kitowy po prostu nie zrobi portretów z małą głębią ostrości. Jednak wszystkie obiektywy, o których wspomniałem, lub które spełniają te same kryteria, będą.

Jaki obiektyw do portretów wybrać? • Ceny i Opinie na RankingFotografa.pl

Fotografia portretowa jest najczęściej wybieraną dziedziną przez młodych fotografów. Nie jest jednak łatwa, ponieważ idealne zdjęcie portretowe musi charakteryzować się wieloma, jasno określonymi cechami, takimi jak bardzo dobre odwzorowanie barw, oddanie charakteru osoby fotografowanej, czy pozbawienie wszelkich wad. Aby tak się stało, konieczne jest posiadanie odpowiedniego szkła. Jak wybrać najlepszy obiektyw do portretów?

Podstawy fotografii portretowej

Mylnym przeświadczeniem jest, że zdjęcie portretowe musi być wykonane w specjalnie do tego przeznaczony studiu fotograficznym. Tak naprawdę, tło fotografii tego typu może być dowolne, jednak całokształt musi odzwierciedlać charakter fotografowanej osoby. Ponadto należy pamiętać, że wykonanie portretu musi być poprzedzone dokładnym poznaniem zainteresowanej osoby, aby móc wybadać cechy charakteru, czy warte ukazania aspekty.

W portrecie ważne jest, aby był pozbawiony błędów. Konieczne jest wyeliminowanie efektu czerwonych oczu, błyszczącej skóry, czy braku ostrości. Ustrzec się przed tymi błędami można poprzez odpowiednie ustawienia aparatu, obowiązkowo na statywie, aby zdjęcie nie było poruszone. Lampa błyskowa znajdująca się przed modelem musi być skierowana na bok, a cała scena oświetlona w taki sposób, aby nie powstały niepotrzebne cienie. Dzięki temu autofocus nie będzie miał problemów z prawidłowym wyostrzeniem.

Obiektyw do portretów – rodzaj obiektywu

Podczas wykonywania portretów odległość pomiędzy modelem, a okiem obiektywu zazwyczaj jest stosunkowo niewielka. W związku z tym radzimy, aby wybierać obiektywy stałoogniskowe. Charakteryzują się one zastosowaniem znacznie lepszych układów optycznych, co pozwala na idealnie odwzorowanie barw na fotografii. Kosztem zoomu, fotograf zyskuje również możliwość znacznie lepszego kadrowania i ustawiania punktu ostrości.

Ogniskowa w obiektywie do portretów

Ustaliliśmy już, że najlepszy obiektyw portretowy charakteryzuje się stałą ogniskową. Teraz przyszedł czas na ustalenie jej wartości. Jeśli chcesz wykonywać dobre zdjęcia modelom, wybierz obiektyw o ogniskowej 50 mm. To najbardziej podstawowy, a zarazem najlepszy obiektyw fotograficzny pozwalający na uzyskanie najlepszych efektów. Bez względu na wybranego producenta, sprzęt tego typu charakteryzuje się wysoką jakością wykonania i wszystkimi cechami obiektywu stałoogniskowego.

Parametr światła w obiektywie do portretów

Mimo iż scena jest bardzo dobrze naświetlona, radzimy, aby wybrać obiektyw do portretów o możliwie najniższym parametrze światła. Optymalnym wyborem będzie f/1.8 zapewniający bardzo dobre odwzorowanie barw i właściwy kontrast. Pamiętaj jednak, że im niższy jest parametr światła, tym wyższa jest cena danego obiektywu. Ma to bezpośredni związek z zastosowaną wewnątrz optyką.

Co trzeba sprawdzić przed zakupem obiektywu do portretów

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem obiektywu do portretów Canon lub innego producenta, sprawdź, czy dany sprzęt nie powoduje winietowania. Jest to sytuacja, w której rogi fotografii są wyraźnie zaciemnione. Pamiętaj, że efekt ten może występować również w obiektywie do portretów Sony, czy też Nikon. Aby być maksymalnie pewnym, szkło testuj na różnych wartościach przysłony, gdyż nie zawsze winietowanie widoczne jest przy standardowym ustawieniu.

⇒ Zobacz także: najlepsze obiektywy do makrofotografii w rankingu 2022!

Innym zjawiskiem, którym może być obarczony obiektyw portretowy to dystorsja. Efekt ten polega na tym, że obiekty na zdjęciu są wyraźnie zniekształcone, najczęściej w środkowej jego części. W kwestii tej również nie ma reguły odnośnie do występowania, dlatego sytuacja ta może wystąpić nawet w najlepszych obiektywach do portretów Nikon.

Obiektywy do portretów – Ranking 2022

Aktualności Obiektywy fotograficzne – rodzaje i zastosowanie

Ogromne przyspieszenie postępu technicznego, dokonujące się od schyłku XX wieku, owocuje pojawianiem się na rynku coraz to nowszych gadżetów, także w obszarze fotografii. Obecny poziom przetwarzania obrazu jest bardzo wysoki, a producenci z pewnością jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa. Wiele w tym względzie zależy od obiektywu. Oferta jest bardzo szeroka.

Ogniskowa

Jest to najważniejszy parametr obiektywu. Właśnie od ogniskowej zależy jego zastosowanie. Według kryterium ogniskowej, obiektywy dzielą się na stałoogniskowe i zmiennoogniskowe, inaczej zwane zoomami (choć zmiana ogniskowej powoduje więcej zmian niż tylko przybliżenie obrazu). Ogniskowa odpowiada ponadto za głębię ostrości, perspektywę i odległość, w jakiej należy się umiejscowić od obiektu, aby właściwie ustawić ostrość (tzw. odległość ostrzenia).

Należy wyjaśnić, że oznaczenia ogniskowej odpowiadają jej rzeczywistej długości jedynie w przypadku obiektywu w aparacie o matrycy pełnoklatkowej – 35 mm. Lustrzanki o takich matrycach są bardzo drogie i przeznaczone głównie do fotografii profesjonalnej.

W aparatach przeznaczonych do fotografii amatorskiej montowane są obiektywy o różnych rozmiarach matryc. Należy zatem obliczyć tzw. ekwiwalent ogniskowej. Jest to wartość ogniskowej obiektywu, podłączonego do matrycy o rozmiarze innym niż 35 mm (pełnym). Ekwiwalent najłatwiej obliczyć, posługując się twierdzeniem Pitagorasa. Najpierw dzieli się długość przekątnej klatki 35-milimetrowej, wynoszącą 43,3 mm, przez długość przekątnej matrycy posiadanego aparatu, a otrzymany wynik mnoży się przez przez długość ogniskowej obiektywu i otrzymuje się jej długość rzeczywistą.

Obiektywy stałoogniskowe

Są to obiektywy o ustalonej z góry długości ogniskowej i o większej jasności. Odznaczają się dość prostą konstrukcją ze względu na mniejszą niż w obiektywach zmiennoogniskowych liczbę soczewek. Są też mniejsze gabarytowo i lżejsze, a także – co nie jest bez znaczenia – tańsze. Niejednokrotnie oferują również lepszą jakość zdjęć i umożliwiają fotografowanie nawet przy niezbyt dobrym oświetleniu.

Wadą obiektywów stałoogniskowych, poza oczywistym brakiem możliwości przybliżania lub oddalania, jest też mniejsza wszechstronność obiektywu. Dlatego, decydując się na zakup obiektywu stałoognoskowego, trzeba pamiętać o konieczności przemieszczania się względem obiektu celem prawidłowego wykadrowania. Wymaga ono więc większej dokładności. Dlatego obiektywy stałoogniskowe polecane są dla tych, którzy chcą polepszyć technikę kadrowania.

Przykładowymi rodzajami takich obiektywów są:

Makro – o różnym zakresie ogniskowych, doskonałej jakości obrazu i mniejszej jasności

Portretowe – ogniskowa 85-135 mm, duża jasność

Standard do reportażu – przedział ogniskowej 35 – 60 mm, dające obraz z efektem postrzegania przez oko człowieka, o dużej jasności, stosunkowo najtańsze

Rybie oko – krótkoogniskowe, o dużym polu widzenia i dające efekt zaokrąglonego obrazu

Tilt-shift – z możliwością uzyskiwania efektów specjalnych, trudne w obsłudze, raczej nie dla amatorów

Supertele – długoogniskowe, o zakresie 200 – 600 mm i dłuższych, o wysokiej jasności, kosztowne, stosowane do fotografii sportowej i przyrodniczej.

Obiektywy zmiennoogniskowe

Cechą główną tych obiektywów, popularnie nazywanych zoomami, jest regulacja ogniskowej za pomocą ruchu soczewek wzdłuż osi optycznej. Ze względu na liczbę tych soczewek obiektywy zmiennoogniskowe są znacznie większe od stałoogniskowych. Są też znacznie bardziej wszechstronne w użytkowaniu i oferują dobrą jakość obrazu. Duże gabaryty i mniejsza jasność, a także wysoka cena są wadami takich obiektywów.

Ze względu na uniwersalność i wszechstronność zastosowania, a także możliwość ręcznej regulacji ogniskowej, a tym samym łatwiejsze kadrowanie, obiektywy zmiennoogniskowe polecane są dla początkujących i mniej wprawnych fotografów.

Wśród tego typu obiektywów znajdują się:

Obiektywy typu „kit” (ang. kit – zestaw) – sprzedawane najczęściej w komplecie z aparatem, o dużej rozpiętości ogniskowych, zmiennej jasności, średnio dobrej jakości obrazu; najczęściej kupowany przez początkujących fotografów, zwykle o zakresie ogniskowej 18 – 55 mm

Szerokątne rektylinearne – o szerokim polu widzenia, ale bez efektu zaokrąglenia obrazu, dzięki czemu jest on bardziej naturalny

Teleobiektywy reporterskie – o zakresach ogniskowych 24 – 70 mm i 70 – 200 mm, o wysokiej jasności i dobrej jakości obrazu, uniwersalne w zastosowaniu. Nazwa wskazuje, że są one używane przez fotoreporterów, ale rozpowszechnione są również wśród tych amatorów fotografii, którzy preferują obiektywy zmiennoogniskowe, ale i dysponują odpowiednimi środkami na ich zakup

Superzoom – o zakresie ogniskowej 20 – 300 mm, zmiennej jasności i średniej jakości obrazu. Mają stosunkowo niewielkie rozmiary, a przy tym są uniwersalne w zastosowaniu, dlatego chętnie ich używają turyści. W przypadku tych obiektywów jakość obrazu jest wprost proporcjonalna do ceny.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie zawsze najważniejsze powinno być, jakiego obrazu potrzebujemy i czy wybrany obiektyw jest w stanie taki obraz zapewnić. Należy mieć na uwadze zainteresowania (ze względu na rodzaje przyszłych obiektów do fotografowania) oraz preferowany sposób fotografowania. Dopiero po sprecyzowaniu tych oczekiwań i możliwości dobiera się obiektyw; wówczas można uniknąć rozczarowań i cieszyć się udanymi zdjęciami.

Autor: Katarzyna Zgorzelska, w konsultacji z Małgorzatą Słomą, TEB Edukacja

Leave a Comment